2018. 09. 04. - 09:20

Mesterséges intelligenciát használtak a rák terjedésének megjóslásához

Határozottan hatékony az orvoslásban a mesterséges intelligencia – kutatók most olyan eszközt fejlesztettek ki, amely képes megjósolni a daganatos betegség előrehaladását, így a kezelés személyre szabottabb lehet a páciens esetében.

Az orvostudomány immár nagy hatékonysággal alkalmazza a mesterséges intelligenciát. A kutatók mostmár arra is tudják alkalmazni, hogy megjósolják, hogyan fejlődik a rák – ez pedig segít az orvosoknak megtervezni a lehető leghatásosabb kezelést az adott beteg számára.

A londoni Rák Kutatás Intézet (ICR) által vezetett tanulmány, mely az Edinburgh-i Egyetem részvételével készült, új technikát dolgozott ki, melynek neve Revolver (Repeated evolution of cancer – a rák ismételt evolúciója). Az eszköz felismeri a rákos megbetegedések DNS-mutacióját, s az információkat a jövőbeli genetikai változások megjóslására használja.

A mesterséges intelligencia segít a rák DNS-mutációjának megjóslásában

A tumorok állandóan változó természete a rák kezelések egyik legnagyobb kihívása. A daganatok gyakran öltenek gyógyszereknek is ellenálló formát.

Ám ha az orvosok meg tudják jósolni, hogyan fejlődik tovább egy tumor, korábban beavatkozhatnak, hogy megállítsák a folyamatot – még mielőtt esélye lenne fejlődni vagy kialakítani a gyógyszerrezisztenciát. Ezzel természetesen lényegesen növelhető a páciens túlélési esélye.

A kutatócsoport kapcsolatot talált az ismételt tumor mutációk bizonyos sorozata és a betegség kimenetele között.

Mindez arra utal, hogy a DNS-mutációk ismételt mintázata használható a prognózis indikátoraként, s ez szintén segíti a későbbi kezelés megtervezését.

Példának okáért, a kutatók rájöttek, hogy azon mellrákoknál, melyeknél a tumorellenes p53-fehérjét kódoló genetikai anyag hibájának bizonyos sorozata tapasztalható, a 8-as kromoszóma mutációja következik, s ezekben az esetekben kisebb volt a túlélés esélye, mint akinél hasonló, de nem ilyen genetikai változások történtek.

A kutatók új gépi tanulási technikát fejlesztettek ki, mely a hasonló betegektől származó tumorokkal kapcsolatos ismereteket továbbítja.

A módszer azonosítja a mintákat, abban a sorrendben, ahogyan a genetikai mutációk bekövetkeznek a daganatokban. Tehát egy tumor mutációs mintázatával meg tudnak jósolni egy másikat.

Az orvosok az MI használatával egy lépéssel a rák előtt járhatnak a kezelést tekintve

A szakemberek 768 tumormintát használtak 178 pácienstől, akik tüdő-, mell-, vese- és vastagbélrákban szenvedtek. Az ismétlődő minták azonosításával, melyeket a rák biológiájáról és evolúciójáról szerzett ismeretekkel kombinálnak, meg tudják jósolni a tumor fejlődésének jövőbeli pályáját.

A kutatást a Nature Methods szaklapban publikálták.

Dr. Andrea Sottoriva, a tanulmány vezetője elmondta: erőteljes mesterséges intelligencia eszközt sikerült kifejleszteniük, mellyel – remélik – sikerül egy lépéssel a rák elé kerülni, s már nem lesz annyira kiszámíthatatlan a fejlődése. Ha ismerik a következő történést, időben be tudnak avatkozni, még a daganat korai szakaszában.

Paul Workman professzor, az ICR vezérigazgatója hozzátette: a rák fejlődése a legnagyobb  kihívás, mellyel szembesülnek, ezért mindig azon dolgoznak, hogy minél hatékonyabb kezelésekkel segíthessenek a betegeken.

Ha tisztában vannak a rák következő lépésével, a kezelés már képes alkalmazkodni a helyzethez.

László Adrienn

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

gyulai_vafurdo