2019. 05. 11. - 09:00
Mesterséges intelligencia: amikor a rendőrség is leszabályozhatja az autókat
Nem árt vigyázniuk a jövőben a sofőröknek: a mesterséges intelligencia és a technológia fejlettségének hála le is szabályozhatja sebességüket az okos autókon keresztül a rendőrség.
Egyre kevésbé lehet majd felelőtlenül közlekedni az utakon: a rendőrség akár már a közeljövőben képes lesz leszabályozni az okos autók sebességét.
Az utakat kamerák és radarok pásztázzák, melyek szerepet játszanak abban, hogy az okos járműveket távolról is követni lehessen – akkor is, ha mi magunk ülünk a volánnál. Vagyis, bárhonnan képesek lehetnek csökkenteni a kocsi sebességét.
Az autókban már jelen van az alkohol-ellenes retesz, mely meggátolja a sofőrt a jármű elindításában, ha az elbukik az alkoholteszten. De a technológia sokkal messzebb ment ennél.
A jövőben lesz mód a sebesség távolról történő korlátozására
A Tesla főnöke, Elon Musk állítja: a vállalata által fejlesztett önjáró autók olyannyira biztonságosak lesznek, hogy a vezető akár alhat is menet közben a volánnál, hiszen a kocsi magát kormányozza és navigálja.
Szakemberek szerint azonban a vezetési technológia következő lépése az lesz, hogy a kocsikat távolról ellenőrizni lehet, ezért ha túl gyorsan megyünk, a rendőrök leszabályozhatják sebességünket.
A lehetőségről egy San Francisco-i mesterséges intelligencia konferencián esett szó – Nakul Daggal a Qualcomm szakértője elmondta: úgy véli, a jövő autói olyan mértékben össze lehetnek kötve a közúti infrastruktúrával, hogy valóban szóba jöhet a kocsik távolról történő lassítása – írta a Sun.
A Qualcomm már ma dolgozik azon – a vezető autómárkákat bevonva -, hogy a technológia képes legyen az okosautók egymással történő összekötésére.
Duggal szerint a fejlett sebességkontroll-rendszer elméletileg jól működhet, ha a megfelelő technológiát telepítik az út menti infrastruktúrába, például utcai lámpákba.
A kamerák és a radar kombinációja kilométerenként telepítve valóban képes lehet az autók haladásának nyomonkövetésére. Az út menti érzékelők látják, ha valaki szabálytalankodik vagy túl gyorsan megy.
Az információt továbbítják, s a rendőrség automatikusan regisztrálja az adatokat, vagyis intézkedhet is az ügyben.
A technológia gerince tehát már létezik, s így a sebességkorlátozást a jövőben valóban meg lehet majd valósítani a fejlett infrastruktúrán keresztül. Sőt, ha valakit teljesen alkalmatlannak ítélnek a vezetésre, arról is meggyőződhetnek – a lehetőség elgondolkodtató, ugyanakkor valóban biztonságosabb közlekedést eredményezhet.
László Adrienn