2019. 05. 15. - 10:10

Már szavazni is segíthet a mesterséges intelligencia?

Már szavazni is segíthet a mesterséges intelligencia?

A mesterséges intelligencia napjainkban már képes arra, hogy zenét vagy filmet javasoljon nekünk, amelyet feltehetően kedvelni fogunk. Vajon egy hasonló rendszer azt is segíthet eldönteni, kire szavazzunk?

Mára nem újdonság, hogy a zenei- és videó szolgáltatások képesek műsorokat és zeneszámokat javasolni, melyekről úgy vélik, tetszeni fognak nekünk. A weboldalakon sikerrel ajánl a fogyasztóknak termékeket a rendszer, s mindez azon alapul, amit már néztünk, hallgattunk vagy korábban vásároltunk.
 
Vagyis, nem lehetséges, hogy egy hasonló rendszer azt is javasolni tudja nekünk, kire adjuk le a voksunkat?
 
A preferenciális szavazással a politikai pártok és a jelöltek már most is kiállítanak szavazati kártyákat. De mi történik, ha egy mesterséges intelligencia-szolgáltatás személyre szabottan javasolná, hogyan szavazzunk?
 
Minek alapján döntünk?
 
Sok ember arra hagyatkozik: ugyanabban a pártban van az adott személy, akire szavazatát adhatná, mint amire eddig voksolt. Mások azonban változnak, összehasonlítják a jelölteket, mielőtt bárkire is leadnák szavazatukat.
 
A mesterséges intelligencia személyre szabottan adhat ajánlásokat
A mesterséges intelligencia személyre szabottan adhat ajánlásokat
 
A politikusok az utóbbira koncentrálnak a kampány során, mivel tudják, hogy ezek az emberek alaposan meggondolják, kire voksolnak.
 
A politikusoknak különféle hiedelmeik, értékeik és javaslataik lehetnek – ám ha elemezzük meggyőzési technikáikat, azok hasonlóságot mutatnak. „Objektív bizonyítékokról” beszélnek és felhívják a figyelmet az ellenfél politikáinak „valódi költségeire”.
 
A kutatások ugyanakkor azt mutatják, hogy hajlamosak vagyunk túlbecsülni ezen figyelmeztetések meggyőzőségét és alábecsülni a pártok azonosításának hatását.
 
Amikor a politikáról beszélünk, megpróbálhatunk racionális vagy logikus érveket találni a szakértelemre támaszkodva, ám úgy tűnik, ezek az érvelések, melyek a pénzt vagy a logikát tartják szem előtt, nem igazán hatásosak. A legtöbbször a fellobbanó érzések győzik meg az ingadozó szavazókat - különösen a félelem -, valamint a róluk való gondoskodás érzése.
 
Jonathan Haidtz amerikai szociálpszichológus szerint az ember jobban elfogad új információkat, ha az összhangban van mélyről jövő hiedelmeivel és értékeivel, míg Katharine Greenaway ausztrál pszichológus úgy véli, akkor adunk hitelt jobban egy politikusnak és bízunk meg benne, ha úgy érezzük, hogy „ő egy közülünk”.
 
Vajon van jobb módszer annak eldöntésére, kire szavazzunk? Van módja annak, hogy az értékeket, érzelmeket és tribalizmust („egy közülünk”) kivegyük a számításba vehető érvekből? Erre jó a mesterséges intelligencia.
 
A politikai pártok ugyanazzal a gonddal küzdenek, mint a hotelek, bankok vagy egyéb üzletek – az emberek túl sok marketinggel vannak bombázva. Ezen probléma feloldása érdekében fordult az üzleti szféra a mesterséges intelligenciához. Az érdeklődő gyakran chatbottal beszélget.
 
Az információk alapján, melyeket tudomására hozunk, a chatbot ajánlásokat tesz. Így a vevő személyre szabottabb ajánlatokat kapnak, míg az üzlet maga a mesterséges intelligencia segítségével befolyásolja és jósolja meg, mit fog vásárolni a következő helyen az illető.
 
Tehát, tekintve, hogy a szavazók pozitívabban reagálnak, ha egy üzenet összhangban van saját értékeikkel, meggyőződéseikkel, a politikusok is bevethetik a mesterséges intelligenciát, amely releváns üzeneteket küld a potenciális voksolóknak – s ugyanolyan stratégiákat alkalmaznak, mint a boltok, amelyek adott termékek vásárlására akarnak biztatni.
 
Van módjuk a személy online tevékenységének nyomon követésére: ez magába foglalja azt, amit kommentálnak, hogy milyen webhelyeket látogatnak, termékeket kutatnak, s milyen cikkeket szeretnek. Az információt felhasználva a politikusok egyéni üzenetet küldhetnek.
 
Természetesen, ha valaki jól akar dönteni, emellett is követi a friss híreket, információkat. Ám az eszköz már létezik, amellyel a politikailag már elkötelezetteket szavazásra lehet buzdítani.
 
László Adrienn
 

 

 

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.