2019. 10. 19. - 08:15

Robothajó suhan át az óceánon

Robothajó suhan át az óceánon

Az autonóm hajó hamarosan az Atlanti-óceánon mutatja be, hogyan képes mindössze 2 hét alatt átszelni egy, 400 évvel ezelőtt 2 hónap alatt megtett távolságot. Közben kutatásokat végez.

Teljesen automatizált hajót alkotnak meg szakemberek, amely 2020 szeptemberében száll vízre és tesz meg egy hosszú utat az Atlanti-óceánon át.
 
A britek alkotta Mayflower Autonóm Hajó (röviden MAS) 2020 szeptemberében az angliai Plymouth kikötőjéből indul majd el, egy jeles esemény 400. évfordulóján. Egy zarándokhajó ugyanis 1620-ban vitte Amerikába az európai telepeseket.
 
A hajó mesterséges intelligenciával történő felszereléséről az IBM vállalat gondoskodott. Saját döntéseket hoz útjával és az ütközések elkerülésével kapcsolatban, s akár költséges műholdas telefonhívásokat is kezdeményez a bázishoz, ha azt szükségesnek véli.
 
Így fog kinézni a Mayflower mesterséges intelligencia-hajó
Így fog kinézni a Mayflower mesterséges intelligencia-hajó
 
A döntéshozatali folyamatot irányító szenzor technológia magában foglal számos figyelemreméltó technológiai eszközt: fényérzékelőt és távolságmérőt (LIDAR), rádiódetektálást és távolságmérést (RADAR), globális helymeghatározó rendszert (GPS), valamint műholdakat és kamerákat.
 
A közlekedő hajókra vonatkozó adatok ezreit a Plymouth Soundban gyűjtötték össze a szakemberek a gépi tanulási algoritmusok táplálására.
 
Pontosan 400 esztendővel ezelőtt, 1620 szeptemberében indult útnak a Mayflower hajó Plymouthból az amerikai Massachusetts-be, fedélzetén 102 utassal és nagyjából 30 fős legénységgel. Az eredeti hajóút több mint 2 hónapig tartott, s 1620 december 21-én érkezett meg Amerikába. Az utasokat, akik többsége puritán keresztény volt, zarándokoknak nevezték.
 
Az autonóm hajó meg fogja ismételni ezt az utat, azzal a különbséggel, hogy nem lesz fedélzetén ember és csupán 2 hétig tart majd, amíg odaér.
 
A figyelemreméltó robothajót a ProMare nonprofit tengeri kutató szervezet építette, az IBM közreműködésével.
 
A projekt igazgatója, Brett Phaneuf gyökerei oda nyúlnak vissza, ahol annak idején a Mayflower hajó kikötött Amerika keleti partján.
 
Phaneuf New Englandben nőtt fel, ám sokat hallott a régi telepesekről és komolyan érdeklődni kezdett a történet iránt. Jelenleg Plymouthban él, s a múlt inspirálta döntésében, hogy egy ilyen modern módon emlékezzenek meg az amerikai utazás 400. évfordulójáról.
 
Egyszerű hajót nem szeretett volna építtetni.
 
A Mayflower autonóm hajó egy trimarán, igen hosszú, karcsú főtesttel, amely a meghajtó hatékonyságát optimalizálja. Maximális sebessége 20 csomó. 15 méter hosszú és 5 tonnát nyom. A két kisebb hajótest a stabilitást szolgálja és biztosítja a felületet a napelemek számára.
 
A mesterséges intelligenciával működő hajó napelemmel és szélenergiával is működik, szükség esetén vészhelyzeti dízel-generátor is bevethető.
 
Mint azt Phaneuf elmondta: a Mayflower egyelőre nem szállít embereket, így víz és étel tárolására sincs szükség – ma már számos hajó rendelkezik nagymértékben automatizált rendszerekkel, ám csupán 6-12 fős legénységet tud magával vinni.
 
A hajótest (avagy a „héj”) jelenleg még építés alatt áll a lengyelországi Gdansk-ban – 2020 februárjában érkezik Plymouthba, ahonnan szeptemberben útnak indul.
 
Óceánográfiai kutatásokat fog végezni, s egyben aktív tesztplatformként szolgál a mesterséges intelligencia és az ütközés-elkerülés gépi tanulási algoritmusai számára.
 
László Adrienn

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.