2010. 02. 05. - 05:00

Fiat Doblo Cargo CNG - tisztábban, olcsóbban, messzebbre

Fiat Doblo Cargo CNG - tisztábban, olcsóbban, messzebbre

Annyiba kerül, mint egy dízel, viszont fele annyiért tudunk autózni vele, mint egy benzinessel.

A statisztikák szerint az egyre dráguló benzin és gázolaj helyett egyre többen váltanak gázüzemű járműre - a jelenlegi 1, 5-2 százalékos üzemanyagcélú gázfelhasználás két év alatt elérheti az 5 százalékot. Az utólag beépített berendezések mellett egyre népszerűbbek a már gyárilag kialakított "gázos" autók is. Ami a gázt, mint üzemanyagot illeti, a hagyományos LPG, a Liquefied Petroleum Gas mellett újabban megjelent a CNG (Compressed Natural Gas) is, mint üzemanyag. A sűrített földgáz annyiban különbözik az "autógáztól", hogy a járműbe beépített tartályokban nem 10 bar-on, folyékony állapotban tárolják, hanem 200 bar nyomáson, légnemű halmazállapotban és ezért így kerül be a motor hengereibe is.

 

Fiat Doblo Cargo CNG - Compressed Natural Gas

 

Fiat Doblo Cargo CNG - Compressed Natural Gas


A metán, azaz a földgáz előnye, hogy jelenleg ez az elérhető legtisztább üzemanyag, ezzel a motornak nincs szilárdrészecske-kibocsátása és 90 %-al kevesebb a kipufogógáz nitrogénoxid tartalma is, mint egy Euro-4-es dízelmotornak. A CNG-t használó autók itthon - elsősorban a töltőállomások hiánya miatt - még igencsak ritkák, az egész országban mindössze néhány darab fut, viszont vidéken több közlekedési társaság is üzemeltet földgázzal hajtott buszokat. Nyilvános töltőállomás csak Győrben és Szegeden működik, Budapesten, pedig a Fővárosi Gázműveknek van egy kis, úgynevezett lassú töltőberendezése. Ausztriában 98, Olaszországban 612, Németországban viszont már 775 helyen lehet CNG-t tankolni. A FŐGÁZ saját autóparkját 2009 tavaszán bővítette kísérleti jelleggel CNG üzemű autókkal. A Köztársaság téri telephelyen létesített töltőállomáson tankol a Gázművek saját gázüzemű flottája.

 

Fiat Doblo Cargo CNG - A Fiat dominál a gázos autók világában

 

Fiat Doblo Cargo CNG - A Fiat dominál a gázos autók világában


Az a tény, hogy a cég gázos autóparkjában a Fiat-ok dominálnak, nem véletlen: a világon a legtöbb - összesen hétféle - sűrített gázzal hajtott modellt az olaszok gyártják. A Doblo Cargo Natural Power kettős üzemű, 1.6 literes benzinmotorja 92 lóerős CNG- és 103 lóerős benzinüzemben. A kétféle üzemmód között egy, a kardánboxra szerelt billenő-kapcsolóval választhatunk. A furgon benzintankja 30 literes, a padlózat alá beépített CNG tartályba, pedig egy tankolással 19 kg földgázt lehet tölteni és csak ezzel 300 km-t lehet megtenni. A gyári fogyasztási értékeket sikerült a néhány napos menetpróba alatt is tartani, miközben észrevehetetlen volt, hogy az autó gázzal megy. Gázüzem ide, gázüzem oda, a Doblo mégsem kaphat mentességet szmogriadó esetén, mert a benzintankja nagyobb, mint 15 liter.

 

 

Új Fiat Doblo Cargo CnG


Az egyik legnagyobb darabszámban gyártott típus, a Ducato 2008 óta készül Natural Power változatban is. A földgázhoz áttervezték a gyári dízelmotor hengerfejét, és benzinüzeművé alakították. A padló alá épített gáztartályokba töltött 36 kg sűrített gáz 400 kilométeres útra elegendő, ha a gáz kifogy, a vezérlő elektronika automatikusan, zökkenőmentesen átvált benzinüzemre. A Ducato-nak csak 15 literes a (tartalék) benzintankja, ezért szmogriadó esetén is korlátozás nélkül közlekedhet. A Gázművek Fiat-flottájában még egy, Magyarországon igencsak kuriózumnak számító autót is felfedeztünk, a Ducato 4x4-et "gyárilag" építette át összkerékhajtásúvá a francia Dangel cég.

 

(Forrás: A Fiat hivatalos honlapja)

 

Szóljon hozzá a fórumon!

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.