2017. 02. 15. - 09:50

Adni jobb, mint kapni – tudományosan is!

Adni jobb, mint kapni – tudományosan is!

Úgy tűnik, valóban igaz az állítás - mi több, a tudósok által bizonyított. Jelentős érzelmi előnyökkel jár az ajándékozás annak számára, aki a másiknak örömet szerez.

„Jobb adni, mint kapni” – sokszor hallhattuk már a mondatot, ám most kiderült, hogy nemcsak van valóságalapja, hanem tudományosan is bizonyított.

Pszichológusok megállapították, hogy jelentős érzelmi töltetet ad az ajándékozás annak, aki azt adja a másik embernek.

Adni jobb, mint kapni - és nemcsak valódi ajándékot

Adni jobb, mint kapni - és nemcsak valódi ajándékot

A Rochesteri Egyetem kutatók felfedezték, hogy házastársak között abszolút ez a helyzet. A Harry Reis pszichológia professzor által vezetett csapat 175 frissen házasodott párt tanulmányozott Észak-Amerikában, akiknek házassága átlagosan 7 hónapja tartott. 

„A tanulmányt azért hoztuk létre, hogy tanulmányozzuk a hipotézist, melyet eredetileg a Tenzin Gyatso, azaz a Dalai Láma kezdett hangoztatni – mondta sajtóközleményében Reis –A mások iránti szeretet és kellemes cselekedet saját érzelmi állapotunkat is fokozza”.

A kutatók rámutattak: az ajándékozásnak, magának az adásnak jelentős hatása van arra, aki ezt teszi, függetlenül attól, mennyire van ezzel tisztában a fogadó fél.

A tanulmányban részt vevőket arra kérték, vezessenek 2 héten át naponta naplót, vajon a társuk kellően odaadó-e abban, hogy vágyaikat teljesítse. Az alanyok azt is feljegyezték, milyen érzelmi hangulatban vannak éppen - 14 pozitív és negatív állapotot adhattak meg, ilyen volt például boldogság, nyugalom, szomorúság, harag és sértődés.

Bármilyen figyelmesség jelentős előny érzelmileg

Bármilyen figyelmesség jelentős előny érzelmileg

A 2 hét alatt a férjek és feleségek átlagosan 65-95 adok-kapok cselekedetet jegyeztek fel. A férjek többet érzékeltek, mint nejeik.
Az eredmények szerint a fogadó felek minden esetben sokat profitáltak e cselekedetekből, akkor is, ha a másik nem igazán vette észre azokat.

Azok, akik adtak, nagyjából 45 százalékkal több előnyt „gyűjtöttek be” érzelmileg, mint akik kaptak.
Tulajdonképpen annak, aki kapja a figyelmességet, észlelnie is kell azt, hogy előnye származzon belőle – mondta el Reis, hozzátéve, hogy ez azonban nincs különösebb hatással arra, hogy aki ad, az jelentősen jobban érezze magát. Adni önmagában is egy nagy jutalom.

Kapcsolódó cikk:

Miért élnek most is tovább a nők? 

A stresszes gyerekkor magas vérnyomással jár?

B.A.

 

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.