2020. 02. 12. - 10:50

Mit eszik a barátunk? – Befolyásolja étkezésünket

Mit eszik a barátunk? – Befolyásolja étkezésünket

Hatással van táplálkozási szokásainkra, hogy ismerőseink hogyan étkeznek – Kutatók szerint a közösségi média nagymértékben befolyásolja, mit eszünk.

Lényeges, hogy mit eszik a barátunk, barátnőnk. A közösségi média nemcsak mások életébe, de tányérjába is bepillantást enged.
 
Ezzel kapcsolatban készült egy új tanulmány, melynek eredményei azt sugallják: online közösségi köreink implicit módon befolyásolhatják étkezési szokásainkat.
 
Az emberek hajlamosak több egészséges vagy éppenséggel több egészségtelen ételt fogyasztani társaik befolyása miatt. A jelenséget annak tulajdoníthatjuk, hogy sokan tesznek fel képeket közösségi oldalukra arról, mit esznek éppen, vagy lefényképezik az ízléses menüt.
 
Az „Appetite” tudományos folyóiratban közzétett tanulmány rámutatott, hogy a résztvevők extra ötödik adagot is megettek gyümölcsből és zöldségből, mert úgy gondolták, közösségi média-ismerőseik is ezt teszik. Vagyis, amikor azt hitték, barátaik napi ötször fogyasztanak gyümölcsöt és zöldséget, ők is többet ettek belőle, teljesen önszántukból.
 
Az is kiderült, hogy a Facebook-felhasználók extra adag egészségtelen nassolnivalót és cukros italokat is elfogyasztottak, amikor azt gondolták, társaik is ezt tették.
 
Egészséges és egészségtelen ételből is hajlamos az ember többet enni, mert társai ezt teszik
Egészséges és egészségtelen ételből is hajlamos az ember többet enni, mert társai ezt teszik
 
A megállapítások azt sugallták, hogy az emberek nagyjából egyharmaddal több gyorsételt esznek meg, ha azt hiszik, barátaik is ezzel kényeztetik magukat.
 
Az Aston Egyetem kutatói szerint az eredmények bizonyítékkal szolgálnak arra, hogy online köreink nagymértékben, implicit módon befolyásolják étkezési szokásainkat, mégpedig az ábrázolás technikájával.
 
A kutatók 369 egyetemi hallgatót kértek arra, becsüljék meg, mennyi gyümölcsöt, zöldséget, energiahús nassolnivalót és cukros italt fogyasztanak Facebook-ismerőseik napi szinten.
 
Az információkat kereszthivatkozásként alkalmazták a résztvevők saját valós étkezési szokásai mellett, s az eredmények azt mutatták, azok, akik úgy érezték, hogy társadalmi köreik „jóváhagyták” a gyorsétel fogyasztását, sokkal többet ilyet ettek. Akik pedig azt gondolták, társaik több zöldséget és gyümölcsöt esznek, nagyobb mennyiséget fogyasztottak ezekből.
 
Jelentős kapcsolatot ugyanakkor nem mutattak ki a résztvevők étkezési szokásai és a testtömeg-indexe (BMI) között, mely az egészséges test standard mértéke.
 
A kutatók leszögezték, hogy munkájuk következő szakaszában nyomon követnék a résztvevő csoportot, hogy kiderüljön, vajon a közösségi média étkezési szokásainak hosszú távon van-e hatása a súlyra.
 
László Adrienn

 

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.