2018. 12. 06. - 12:20

A könyvelés modernizálása az MI segítségével

A könyvelés modernizálása az MI segítségével
A mesterséges intelligencia kimeríthetetlen erőforrás. A tény, mely szerint hamarosan életünk mindent területét behálózza, már egyre kevesebb ember számára elképzelhetetlen. A hétköznapokban nyújtott segítsége mellett a munkában is hasznunkra válik – nincs ez másként a könyvelés területén sem.
 
I. Könyvelés és MI – kik lesznek a nyertesek?
 
Az MI – a többi ágazathoz hasonlóan – a pénzügyi és számviteli szektorban is mentesíti a munkavállalókat az időigényes feladatokat átvállalásával.
Az ügyfelek magas igényei eredményeképpen érdemes újradefiniálni a munkaerő fogalmát, és az MI ennek a modernizációnak a mozgatórugója.
Mindezidáig gyakran volt tapasztalható, hogy a könyvelési cégek arra szólították fel a munkavállalókat, hogy teljesítsék a kéréseket egyre időveszteségesebb feladatok elvégzésével – miközben az ő igényeik és kibontakozásuk háttérbe szorult.

A munkahelyeken a technológia térnyerése a kreatív alkotói szellemnek kedvez. A Deloitte egyik jelentése rámutatott arra, hogy csak az Egyesült Királyságban a technológia 3,5 millió új munkahelyet teremtett 2001 és 2015 között.
A számviteli és pénzügyi szolgáltatásokon belül az MI „közreműködésével” jelentős változás következett be. Egyik példaterület a back office, de a legújabb technológia számos területet képes átalakítani természetes nyelvű feldolgozásával, ami a gépi tanulásból kibontakozó chatbotok és a digitális személyi asszisztensek révén az adatok osztályozását és elemzését teszi lehetővé.
2020-ra a mesterséges intelligencia képes lenne teljes mértékben automatizálni a könyvelési feladatokat és egyéb pénzügyi feladatokat is, beleértve a bérszámfejtést, az adót, az ellenőrzéseket és a banki tevékenységeket.
 
2020: az automatizálás kora közeledik


A mesterséges intelligencia rengeteg adattal dolgozik, a könyvelők fokozott leterheltségét gyorsaságával és fáradhatatlan precizitásával szabadítva fel.  Az MI módszere az, hogy időigényes feladatokat lát el, felszabadítva a könyvelők számára az időt, hogy a komolyabb teendőkre koncentrálhassanak, és összetettebb ügyekben hozzanak tárgyilagos szakmai döntést.
Az MI előrehaladása és a gépi tanulási technológiák alkalmazása a könyvelésben a legfontosabb számviteli szoftvergyártók segítségével válik valóra, akik már képesek az adatbevitel, az ügyfelekkel való megegyezések automatizálására – és ez még csak a kezdet. 2020-ra várható, hogy a számviteli feladatok – beleértve az ellenőrzéseket, a bérszámfejtést, az adót, a banki szolgáltatásokat – teljesen automatizáltak lesznek az olyan MI-alapú technológiák használatával, amelyek felkavarják a számviteli terület állóvizét olyan módon, amire ötszáz éve nem volt példa.

Bizonyos számviteli gyakorlatok már azt mutatják, hogy megkezdődött a fejlett technológia bevezetése a műveletek egyszerűsítése érdekében. Az időmegtakarítás, a költségek minimalizálása, a termelékenység növelése és a pontosság biztosítása már most mérhető az eredményekben. Ez pedig egy olyan tendencia, amely csak erősödni fog, így az automatizálásra még nem nyitott cégek csak akkor maradhatnak a piacon, ha felzárkóznak.
A számviteli részlegek és a vállalatok kénytelenek lesznek a gépi tanulás elfogadására, hogy versenyképesek maradjanak, mivel a gépek valós idejű betekintést nyújthatnak, növelhetik a döntéshozatalt és a hatékonyságot.

Az innovatív cégek mindenesetre mernek befektetni az MI-be, így lehetnek a kognitív technológiák élvonalában.


II. Gyakorlati példák             
1. Területek
 
Jöjjenek a konkrétumok: íme négy gyakorlati példa, amelyek előreláthatólag érintettek lesznek az automatizálásban.

a) Könyvvizsgálat

A KPMG könyvelők és ügyfeleik egy meglehetősen szokatlan partner, az IBM égisze alá tartozó Watsonnal dolgoznak, mióta a cég Ausztráliában aláírta az IBM-nek a híres kognitív rendszer használatát.
A gépi tanulás és egyéb MI technológiák integrálása révén a Watson több ezer oldalnyi szerződést vagy dokumentumot vizsgál, és nagy sebességgel foglalja össze őket. Ellenőrzi és átkapcsolja a terhelési és jóváírási tételeket, és lehetővé teszi a nagyobb adatok elemzését, a hagyományos mintavételezést, felszabadítva az értékes könyvvizsgálói időt, hogy az emberi munkaerő az ítéletet és szakértelmet igénylő területekre összpontosítson.

Ken Reid, a KPMG Australia nemzeti irányító partnere, márka és innovációs képviselője szerint a speciális szoftver már az auditálási feladatokhoz kötődő strukturált adatok javarészét automatizálja.

"A kognitív világban az az egyedülálló, hogy általa a több forrásból származó, strukturálatlan adatokat lementhetjük, trendeket és korrelációkat kereshetünk" – mondja a szakember.

Bár néhányan félnek a munkahelyek elvesztésétől, Reid úgy véli, hogy a Watson és az MI általánosságban megszünteti a hétköznapi folyamatok egy részét, hiszen a tehetséges könyvelők szuperszámítógépekkel dolgoznak innovatívabb vagy kifinomultabb feladatokon.

b) Kockázatkezelés

A számok és az adatok összpontosítására a számviteli szektor – és különösen a kockázatkezelés területe – az MI intelligens tanulási rendszerének egyik legfontosabb kihívása.

"Minden olyan feladat, amely többnyire ismétlődő, nyitott a változtatásra" – nyilatkozta Mohit Sharma, a Mindfields nevű automatizálási tanácsadó cég ügyvezető igazgatója.
Ahogy az Uber forradalmasította a személygépkocsik koncepcióját, egyre több technológiai cégtől elvárható, hogy tudásalapú eszközeiket minden méretű céggel megosszák, lehetővé téve számukra, hogy könnyebben hozzáférjenek a legjobb technológiához, viszonylag alacsony költséggel.
A kockázatkezelés területe jól illeszkedik a kognitív számítástechnikai képességekhez, mivel a csalásos esetek általa jobban szűrtek.
Az MI használatával a természetes nyelvű feldolgozás algoritmusokat használ a szöveg elemzésére és az adófizetésekkel kapcsolatos eltérések feltárására, ugyanakkor képes az öntanulásra és a hamis pozitívumok elkerülésére, ha a korábbi csalás gyanúja már beigazolódott.

c) A közös megegyezés

A SMACC nevű szoftver az MI-t használja a feladatok automatizálásához, például a számlázás egy új feldolgozási szintre való emeléshez. Az ügyfélbevételek gépi olvasható formává alakíthatók, kódolással, majd fiókhoz rendelve. A platform önállóan is tanulhat, miközben nyomon követi a számlákat, az értékesítési és költségadatokat.

Annie Flannagan, a "Better Business Basics" alapítója, azt állítja, hogy kétségtelen, hogy a számviteli szektor "megrepedt".

"Az MI-címke valójában a technológia hatékonysága és automatizálása" – mondja Flannagan.

Az MI számtalan szoftverrendszert fog igénybe venni, és lehetővé teszi a kiterjedtebb kommunikációt. "Hiányzik az integráció" – Flannagan szerint. A szakértő hozzáteszi, hogy az intelligens rendszerek és az intelligens emberek és folyamatok kombinációja képes átalakítani a számvitelt.
Amellett, hogy az MI valószínűleg inkább munkahelyeket teremt és nem pusztít, Flannagan szerint a számvitelért felelős vezetőknek különböző munkahelyeket kell előmozdítaniuk azok számára, akik készséggel és rugalmassággal állnak az állandóan változó technológiai erőkhöz.

d) Szabályozói megfelelés és jelentéstétel

Az MI a vagyonkezelőkkel a befektetési portfóliókkal és tranzakciókkal kapcsolatos adatokat végzi el, miközben biztosítja a megfelelőségi szervezeti egységek számára az olyan információkhoz való hozzáférést, amelyek segítenek megérteni az új szabályok hatását.
A számviteli vállalatokon belül az intelligens gépek képesek lesznek ellenőrizni a szabályozásoknak és a szervezeti politikáknak való megfelelést. Lehetőséget kell biztosítani arra is, hogy a gyakran változó adószabályokhoz alkalmazkodjanak, és gyorsabban azonosítsák a gyanús tranzakciókat olyan területeken, mint a szellemi tulajdon lopása és a biztosítási követelések.
 
2. Folyamatok

A nagy területek után most következzen annak a kérdésnek a megválaszolása: milyen lehetőségek rejlenek az MI-ben, ha könyvelési folyamatokról van szó?

a) Költség-beadványok auditálása: A gépek megtanulhatják a vállalat költségpolitikáját, szemlézhetik a bevételeket, és az auditköltség-igényeket a megfelelés biztosítására, azonosítják és továbbítják a megkérdőjelezhető követeléseket jóváhagyásra az emberek felé.

b) Számlafizetések törlése: Manapság, amikor az ügyfelek több számlát magában foglaló tranzakciókat kezdeményeznek, a számlák elcsúszása tapasztalható a könyvelési rendszerben, így időigényes a számlázó alkalmazottak számára, hogy a fizetést megfelelően alkalmazzák anélkül, hogy hívást kezdeményeznének az ügyféllel a számlák megfelelő kombinációjának meghatározására. Az intelligens gépek azonban elemezhetik a lehetséges számlákat, és a befizetett összeget kiegyenlíthetik a számlák megfelelő kombinációjával, törölhetnek kis összegű kifizetéseket, vagy automatikusan számlát generálhatnak, hogy tükrözzék a rövid befizetést emberi beavatkozás nélkül.

c) Kockázatértékelés: A gépi tanulás megkönnyítheti a kockázatértékelés feltérképezését azáltal, hogy adatokat olvas le minden olyan projektből, amelyet valaha befejezett, hogy összehasonlíthassa egy javasolt projekttel. Ez a nagyon átfogó értékelés lehetetlen lenne az ember számára ezen a skálán és hasonló ütemterv szerint.

d) Elemzési-számítás: A számviteli részleg folyamatosan megkérdőjelezi a következő kérdéseket: "Mi volt a bevételünk a tavalyi év harmadik negyedévében?" Arra sem születik gyors és elfogadott válasz, miszerint:"Hogyan alakult ez az elosztás az elmúlt 10 évben? Az MI ezt is kiküszöböli.

e) Automatizált számlaosztályozás: A számviteli szoftver cégek között van olyan, ami olyan gépi tanulási automatizálási rendszert telepít, mely idővel képes lesz tanulni a számlák kategorizálásából, ez pedig manapság igen jelentős energiát igényel a könyvelőktől.

f) Banki egyeztetés: A gépek megtanulják, hogyan lehet teljesen automatizálni a banki egyeztetéseket.


III. Ami inspirálja a könyvelőket

Ahogy számos munkavállaló esetében látható még, a legtöbb könyvelő számára is az ismétlődő feladatok elvégzésére szolgáló gépek manapság még kuriózumnak számítanak, ám ez előreláthatóan nem sokáig lesz így.
Ha a mesterséges intelligencia rendszer jól konfigurálva van, megszünteti a számviteli hibákat, amelyek általában nem elhanyagolható mértékű utánajárást igényelnek, így a felelősség egy részének terhe is lekerülhet, lehetővé téve a tanácsadói szerephez jutást.

Mivel a számviteli vállalatok és szervezeti egységek egyre nagyobb számban támaszkodnak a gépekre, a könyvelők több értéket tudnak nyújtani ügyfeleiknek és több ügyfelet kezelhetnek, mint eddig bármikor.

Az ügyfél-elégedettség pedig minden oldalról gyümölcsöző szempont.
 
 
Vasas Marianna 

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.