2019. 06. 04. - 10:30

A mesterséges intelligencia megmondja, ha csalunk?

A mesterséges intelligencia megmondja, ha csalunk?

A nagy mennyiségű adathalmaz és a mesterséges intelligencia képessé tette a dán kutatókat arra, hogy megítéljék, csalt-e valaki egy vizsgán vagy sem – 90 százalékos pontossággal.

Számos tanulmány kimutatta, hogy a csalás sajnos széles körben elterjedt, sőt egyre inkább terjed a középiskolás diákok körében.
 
Ezt a dolgot ragadták meg dán tudósok, amikor a nagy mennyiségű adathalmazt és a mesterséges intelligenciát (MI) összhangba hozták egymással, annak kiderítésére, hogy egy vizsgafeladatot a diák magától végzett el, vagy esetleg csalással, más, már meglevő írások másolásával készítette el azt.
 
A Koppenhágai Egyetem kutatói az MI és a nagy mennyiségű adathalmaz párosításával 90 százalékos pontossággal képesek voltak meghatározni, hogy ki dolgozott önállóan és ki csalt.
 
A mesterséges intelligencia segít meghatározni, csaltunk-e egy feladatban vagy sem
A mesterséges intelligencia segít meghatározni, csaltunk-e egy feladatban vagy sem
 
A probléma kezelése hosszú évek óta várat magára, most azonban, 130 ezer dániai elemzés lefuttatásával a tudósok csaknem tökéletesen meg tudták ítélni, ki csalt és ki nem.
 
A dán középiskolák jelenleg a Lectio nevű platformot használják annak ellenőrzésére, hogy egy hallgató plagizált vagy saját maga írta munkáját. Az online szolgáltatások megjelenése előtt pedig különösen nehéz volt rájönni, hogy valaki csalt-e.
 
Mostanra azonban szinte teljesen kivitelezhetővé vált a dolog, s ki is próbálják azt a középiskolákban. Mivel az önállóan kidolgozott feladat sokat ér, nem ritka, hogy a diákok mást kérnek fel annak megírására.
 
„A probléma az, hogy ha a tanuló valaki mással íratja meg a feladatát, azt a Lectio sem fogja kiszúrni. Az új Ghostwriter program viszont azonosítja az írás stílusbeli eltéréseit azzal, hogy összeveti azt a diák korábbi munkáival. A többi között a mesterséges intelligencia a szavak hosszát, a mondat struktúráját nézi és azt, hogyan használja a szavakat az illető. Így a „például” szóból is lehet már következtetni, mivel akad, aki rövidíti, míg más mindenhol kiírja” – magyarázta Stephan Lorendez, a Számítástudományi Tanszék PhD hallgatója, aki a DIKU-DABAI kutatócsoport többi tagjával egyetemben a közelmúltban ismertette felfedezéseit egy európai mesterséges intelligencia konferencián.
 
A Ghostwriter program a gépi tanulás és a neurális hálózatok köré épült – ezek a mesterséges intelligencia ágai, melyek különösen hasznosak a képek és szövegek mintáinak felismerésére.
 
A Lectio-t létrehozó MaCom cég 130 ezer írott feladatot készített össze 10 ezer különböző középiskolás diáktól, melyeket elérhetővé tettek a Ghostwriter projekt kutatói számára.
 
Stephan Lorenzen leszögezte, reálisnak tűnik azt gondolni, hogy a közeljövőben a program élesben is használható lesz.
 
Előtte azonban mindenképp szükség lesz megvitatni a technológia pontos alkalmazását, mely a csalás gyanújának alátámasztására szolgál.
 
László Adrienn

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.