2018. 08. 21. - 09:50

A robotok fontos szerepet játszhatnak az oktatásban

A robotok fontos szerepet játszhatnak az oktatásban

Kiemelt szerepet tölthetnek be a gyermekek tanításában a mesterséges intelligencia robotok – de teljesen sosem válthatják le az oktatókat. Asszisztensként a kutatók igen hatékonynak találják a robot-tanárokat.

A szociális robotok már nemcsak a ház körül tudnak segíteni, komoly szerepük lehet az oktatásban is – erre a Science Robotics kutatói hívták fel a figyelmet. Véleményük szerint hatékonyan részt vehetnek a gyermekek tanításában, így például a szókincs fejlesztésében vagy a prímszámok elsajátításában.
 
Ám a jelenlegi technikai korlátok – különösen a beszédfelismerés és a szociális interakciók kezdetlegessége – miatt szerepük nagyrészt az asszisztensi teendőkre korlátozódik, legalábbis a belátható időben.
 
Az oktató robotoknak nagy hasznát vehetik a tanárok is
Az oktató robotoknak nagy hasznát vehetik a tanárok is
 
A tanulmányt Tony Belpaeme, robotika professzor vezette, a Plymouth Egyetem és a Ghent Egyetem munkatársa, aki immár két évtizede dolgozik a szociális robotika területén.
 
„Az elmúlt években a tudósok olyan robotokat kezdtek el építeni, amelyek az osztályteremben is segíteni tudnak, elsősorban olyan szociális modelleket, melyek ténylegesen képesek tanítani. Az oka a jóval személyesebb oktatás igénye, valamint a közoktatásra helyezett költségvetési nyomás. Ez vezetett oda, hogy technológiai megoldásokat kerestek az emberek” – magyarázta a szakértő.
 
„A szociális robotokban megvan a lehetőség, hogy az oktatási infrastruktúra részeivé váljanak, ugyanúgy, mint a táblák, a papír vagy a számítógépes táblák. A szociális robotnak megvan az az előnye, hogy támogatni tudja a diákot és kihívás elé állítja, olyan módon, ami a jelenlegi, forrásokat gyakran nélkülöző oktatási környezetben nem lehetséges. A robotok szabadidőt teremtenek a tanároknak, lehetővé téve, hogy arra koncentrálhassanak, amely az emberek sajátossága: átfogó, empatikus és hasznos oktatási élményt nyújtsanak” – tette hozzá Belpaeme.
 
A Yale Egyetem és a Tsukuba Egyetem egyetemi oktatóival összeállított jelenlegi tanulmány több mint 100 közzétett cikket foglal magába, mely azt mutatja, hogy a robotok hatékonyak a növekvő eredmények terén, főként, mert fizikailag jelen vannak.
 
Mesterséges intelligencia: az oktató robot asszisztensként állhat helyt
Mesterséges intelligencia: az oktató robot asszisztensként állhat helyt
 
Részletesen számot adott azonban a jelenlegi technikai korlátokról is, melyek rávilágítottak arra, hogy a beszédfelismerés például még mindig elégtelen ahhoz, hogy megértse a kisgyermekek beszédét.
 
Arra is rávilágítanak, hogy az iskolai környezetbe csempészett robotok jelentős logisztikai kihívást jelentenek és kockázatokkal is járhatnak, ugyanis egyes diákok túlságosan is a robotokra támaszkodhatnak, ahelyett, hogy csak akkor használnák őket, amikor nehézségeik vannak.
 
A tanulmány végkövetkeztetésében a szerzők azt is leírják, hogy etikai kérdéseket is felvet a dolog. Milyen mértékben szeretnénk például, hogy a robotok oktassák a gyermekeket? Az élménnyel kapcsolatban a robotok alkotói pozitívak, a szülők és a tanárok egyelőre kissé óvatosabban közelítenek a dologhoz.
 
László Adrienn

 

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.