2021. 09. 13. - 09:30

Betilthatják 2050-re az ember vezetését?

Betilthatják 2050-re az ember vezetését?

Rohamos tempóban fejlődnek az önjáró autók – becslések szerint 2024-re elérik vagy meg is haladják az emberi vezetés biztonságát, ezért utóbbit akár be is tilthatják.

Meghökkentő dologról számolt be az IDTechEx Autonomous Cars, Robotaxis & Sensors 2022–2042-re vonatkozó új jelentése.
 
Eszerint az önjáró autók 2024-re elérik vagy meg is haladják azt a biztonságot, ahogyan az emberek vezetnek. Ezután pedig igen gyorsan, évi 30 százalékkal növekedhet az iparág.
 
A 2040-es évekre képessé válhatnak arra, hogy egyetlen ütközés nélkül, balesetmentesen hozzák-vigyék az embereket, kielégítve ezzel a világ mobilitási igényeit. Olvasd el: Önjáró busszal rukkolt elő a kínai netes keresőóriás
 
Felmerül tehát a kérdés, miért engednék meg továbbra is az embernek a vezetést?
 
Az önjáró autók 2024-re elérik vagy meg is haladják azt a biztonságot, ahogyan az emberek vezetnek
Az önjáró autók 2024-re elérik vagy meg is haladják azt a biztonságot, ahogyan az emberek vezetnek
 
Hogy miként vezethetünk autót, az hosszú ideje különféle szabályokhoz van kötve. A biztonság növelése érdekében léteznek a sebességkorlátozások, a biztonsági övek, a városközpontokban egyre több a csak gyalogosoknak fenntartott terület, hogy az ő biztonságukat is fokozzák.
 
Léteznek zónák is, ahol a tiszta levegő érdekében már szabályozzák azon járművek típusát, amelyek oda behajthatnak. Olvasd el: Vinnék a mesterséges intelliencia-kamionokat, mint a cukrot
 
Ahogyan nő az önjáró kocsik autonómiája, elképzelhető, hogy ezekbe a zónákba csak ilyen autók mehetnek majd be – javítva ezzel a belvárosi gyalogosok biztonságát. De egész városokra is kiterjedhet a szabály, mely előírja, hogy a városon belüli utazás csak autonóm járműveknek engedélyezett.
 
Végül a manuális, azaz emberi vezetés a biztonság érdekében teljesen jogellenessé válhat a közutakon.
 
Ez nem azt jelenti, hogy teljes mértékben eltűnhet, de lehetséges, hogy már csupán sportágként lesz gyakorolható.
 
A jelentésben azt is kiemelik a szakemberek, hogy mivel feltételezés szerint a technológia életeket ment, ha nem élünk vele, az hasonló a gondatlanságból elkövetett bűncselekményhez.
 
A technológia eddig is minden alkalommal megváltoztatta a járművek üzemeltetésére vonatkozó jogszabályokat - mivel az autók egyre gyorsabbak lettek, bevezették a sebességkorlátozásokat. Amikor megjelentek a mobiltelefonok, nem szabadott a kocsiban kihangosítás nélkül telefonálni.
 
Ha tehát az önjáró autók felülmúlják az embereket, a vezetést teljes mértékben be is tilthatják.
 
Természetesen számos dolog szól az autonóm vezetés mellett. Ezek a járművek folyamatosan tudatában vannak annak, mi történik, soha nem vonja el a figyelmüket mobiltelefon vagy más járművezetők, semmi olyasmi, ami az emberek figyelmét felkeltheti. Olvasd el: 2026-ban indulhat az utcai repülőgép?
 
Az önjáró kocsik 5G-csatlakozást használnak és több információt kapnak a környezetükről, mint amennyit az emberi járművezetők valaha is láttak vagy feldolgoztak. Jóval több adatot képesek kezelni, mint mi, gyorsabban dolgozzák fel azokat és nem követnek el hibákat.
 
A jelentés 2050-re várja a nagy változást – hogy miért? Az IDTechEx elemezte a California DMV leírását, mely feltárja a jelenlegi autonóm tesztelés érettségét.
 
A legjobb piaci szereplők, mint például a Waymo és a Cruise, jelenleg körülbelül 30 ezer mérföldet (nagyjából 48 ezer kilométert) tesznek meg, s ez a szám évente megduplázódik.
 
Ha ez a növekedés fennmarad, 2046-ra az önjáró autók teljes mértékben kielégítik a mobilitási igényt az Egyesült Államokban. 2050-re pedig éves szinten kevesebb, mint 1 ütközéssel vihetik ezt véghez.
 
 
L.A.

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.