2019. 02. 12. - 09:40

Jengázni tanították a robotot – a fogása egyre jobb

Jengázni tanították a robotot – a fogása egyre jobb

Az új gépi tanulási megközelítés segíthet a robotoknak megfogni a mobiltelefont és egyéb, apróbb dolgokat egy gyártási folyamat során, melyekre eddig nehezen voltak képesek.

A látást és az érintést kombinálja egymással a robot, hogy Jenga játékot tudjon játszani. A Massachusetts Institute of Technology (MIT) épületében fejlesztik azt a robotot, amely képes mérlegelni és megtervezni a következő lépést.
 
A Jenga játék során óvatosan megböki a tornyot, s felméri, honnan lehetne kihúzni egy darabot, hogy ne dőljön össze. Lassan és megfontoltan mozog, mégis meglepően agilis.
 
A MIT mérnökei által kifejlesztett robotot lágy, többágú fogóval szerelték fel, valamint erőérzékeny csuklóval és külső kamerával. Ezek segítségével pontosan érzékeli a Jenga-kockákból épült tornyot és annak minden részletét.
 
Ahogyan óvatosan közelít a torony darabjaihoz, a számítógép a kamerától és a csuklóból vizuális és tapintható visszajelzést kap. Összehasonlítja ezeket a méréseket a robot által előállított mozdulatokkal. Figyelembe veszi ezen mozdulatok kimenetelét, vagyis azt, hogy vajon a torony egyben marad-e bizonyos konfigurációt és erőt alkalmazva.
 
A Jengát játszó robotot számos feladatra tudják majd használni
A Jengát játszó robotot számos feladatra tudják majd használni
 
A Jengát játszó robotról a Science Robotics szaklapban közöltek részleteket a kutatók. Alberto Rodriguez, a Walter Henry Gale, a MIT Gépészmérnöki Tanszékének karrier fejlesztési professzor asszisztense elmondta: a mesterségesen intelligens robot demonstrál valamit, amit a korábbi rendszerekben trükkös volt fenntartani.
 
Van képessége gyorsan megtanulni és a legmegfelelőbb módon kivitelezni egy feladatot – nemcsak vizuális jelekből, hanem tapintható, fizikai kölcsönhatásokból is.
 
„A tisztán kognitív feladatokkal vagy játékokkal ellentétben, mint például a sakk vagy a Go, a Jenga olyan fizikai készségek elsajátítását is igényli, mint a kockák nyomása, húzása, helyezése és a darabok egy vonalba rendezése. A robotnak tisztában kell lennie azzal, mikor és hogyan szükséges mozgatni a kockákat – magyarázta Rodriguez. – Ezt nagyon nehéz szimulálni, vagyis a valóságban kell megtanulnia, egy valós Jenga torony segítségével.”
 
Az igazi kihívás az, hogy viszonylag kevés számú kísérletből, tapasztalatból tanuljon a robot, kifejlessze a fizikai érzékelést, az objektumok érzékelését.
 
A kutatók által kifejlesztett tapintásos tanulási rendszer persze a Jengán kívül számos módon használható. Különösen olyan feladatokban, amelyek gondos fizikai interakciót igényelnek, beleértve az újrahasznosítható tárgyak levételét, kiválogatását, amelyek a hulladéklerakókról érkeznek, valamint különféle termékek összeszerelését.
 
László Adrienn

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.