2018. 12. 06. - 09:20
Megjósolhatja a divatot az MI – és csökkenti a pazarlást
Számos divatcég fordul a mesterséges intelligenciához segítségért annak érdekében, hogy előreláthassa a divat trendek alakulását – ez pedig jelentős mértékben csökkenti a pazarlást is.
Megjósolhatja a mesterséges intelligencia a divattrendeket a közeljövőben – a dolog több szempontból is előnyös és figyelemreméltó.
Egyre több divatcég fordul segítségért a technológiához, mivel a mesterséges intelligencia képes előrelátni, milyen trendek várhatók a közeljövőben. A rendszer meghatározza a színt, a mintát, a méretet és a ruhák kombinációját is közösségi média oldalakon, valamint e-kereskedelmi weboldalakon keresztül.
A vállalat, amely emögött áll, határozottan állítja: a mesterséges intelligencia segíthet kidolgozni, mi lesz populáris a helyi és a globális piacokon.
A mesterséges intelligencia segíthet a közeljövőben megjósolni a divatot
Mindez nemcsak leegyszerűsíti a tervezést, hanem jelentős mértékű pazarlástól is megóv bennünket. Csak Nagy-Britanniában több mint 300 ezer tonna ruházatot dobnak ki – tehát, ha csak olyan ruhadarabokat állítanak elő a cégek, amelyeket nagy valószínűséggel el lehet adni, a pazarlás nagymértékben visszaszorulhat.
De vajon a számítógép valóban meg tudja ítélni a következő szezon stílusát?
A Kaliforniai Egyetem és az Adobe vállalat talált rá módot, hogy az MI ne csak véletlenszerűen generálja azokat, hanem olyanokat kreáljon, amelyek tetszeni is fognak nekünk.
Ennek alapja a gépi tanulás már ismert módszere: egy személy különböző kategóriákból származó vásárlási adatai alapján a kutatók megtanították a neurális hálózatot arra, hogy megértse, milyen típusú dolgokat szeret az adott ember. Amikor az Amazonon vagy más webáruházban vásárolunk, gyakran látunk ajánlott termékeket, amelyek még tetszhetnek nekünk. Ugyanígy működik ez a módszer is, de egy kissé tovább lép.
Az algoritmus két neurális hálózatot használ (generatív és diszkriminatív), melyek ún. zero-sum játékot játszanak egymással. Egyik neurális hálózat hamis képeket próbál készíteni, míg a másik igyekszik felismerni, hogy azok hamisak vagy sem. A generatív hálózat célja növelni az időt, ahányszor a diszkriminatív hálózatok hibáznak. Vagyis folytatja a képek gyártását, tanulva a visszajelzésekből, amíg azok megkülönböztethetetlenek lesznek a valóságosaktól.
A két különböző algoritmus alkalmazásával a mesterséges intelligencia reális dizájnokat képes előre jósolni és generálni, melyekről úgy véli, szeretni fogjuk azokat.
A kutatók szerint ugyanakkor a stylistokat vagy dizájnereket ez nem váltja fel – sőt, segíti erőfeszítéseiket.
Semmiképp sem kizárt tehát, hogy a mesterséges intelligencia a jövőben nagyobb szerepet vállalhat a divattrendekben.
László Adrienn