2019. 01. 30. - 10:05

Önjáró kamionokkal rukkol elő a Daimler cég

Önjáró kamionokkal rukkol elő a Daimler cég

A Tesla Autopilotjához hasonlóan önálló teherautókkal áll elő a Daimler vállalat: a jármű automatizálás második lépésében a jelek szerint a kamionok válnak majd önjáróvá.

Önállóan közlekedő teherautók kerülhetnek a közeljövőben forgalomba. A Tesla Autopilotjához hasonlóan a Mercedes-Benz mögött álló Daimler cég a Las Vegas-i Fogyasztói Elektronikai Show-n jelentette be, hogy nagyobb mértékben foglalkoznak a robotok vezette járművek előállításával.
 
Észak-Amerikában 2019 júliusában elkezdik gyártani az önjáró teherautókat, a Freightliner Cascadia már készített néhány modellt.
 
Nem teljesen önállóak, de a kamiongyártás egyértelműen abba az irányba tart, hogy autonóm üzemmódban is képesek legyenek haladni a járművek.
 
Az önjáró kamionok egyelőre csak segítik a sofőrök munkáját
Az önjáró kamionok egyelőre csak segítik a sofőrök munkáját
 
Martin Daum, a vállalat vezetője elmondta: 2015 óta elég szkeptikusan viszonyult az autonóm képességekhez ezen a téren – ekkor mutatta ugyanis be a Daimler Freightliner Inspiration nevű autonóm koncepciókocsiját.
 
Jelenleg a 4. szinten tart az önállóság – a legtöbb szituációban, környezetben, időjárási viszonyok közepette önállóan képes reagálni a jármű. Ez azt jelenti, hogy egy évtizeden belül megjelenhetnek az utakon ezek a gépek.
 
Ez a szint a Daimler esetében azt jelenti, hogy a kamionok képessé válnak önmaguk irányítására, gyorsítására, lassítására. A beépített, automatikus fékezés és egyéb, haladó vezetői készségek már már használhatók ezekben a járművekben.
 
Elképesztő dizájn és robotttechnológia teszi különlegessé a járműveket
Elképesztő dizájn és robotttechnológia teszi különlegessé a járműveket
 
Az ún. adaptív sebességtartó automatika a teherautót a másodpercek töredéke alatt teljesen meg is állíthatja.
 
Az önjáró teherautók vakfolt-érzékelővel is rendelkeznek, vagyis értesítést kapnak más járművekről, az automata fékező rendszer pedig képes azonnal megállítani a kamiont, ha ember vagy tárgy eléje kerül. Az ütközés veszélyéről a lökhárítón levő radar és kamera informálja a teherautót.
 
Amennyiben a sofőr nem tesz semmit ilyenkor, az automata rendszer átveszi az irányítást. Arra is képes, hogy visszahúzza a sávba az abból véletlenül kilépő kamiont.
 
Számos olyan aprósággal is találkozhatunk az önálló teherautókban, amelyek segítik a sofőr munkáját – automata ablaktörlők és fényszórók például, melyek az időjáráshoz igazodva lépnek működésbe.
 
Pár éven belül teljesen önállóvá válhatnak a teherautók az utakon
Pár éven belül teljesen önállóvá válhatnak a teherautók az utakon
 
A Las Vegas-i autópályán egyébként a Cascadia tesztelte is a járműveket valós helyzetben. Noha még igencsak sofőr-függők, de hasonlóan a Tesla Autopilotjához lehetővé teszik a vezetők számára, hogy időnként egy kicsit lazíthassanak – miközben a teherautó ugyanúgy halad.
 
Nyugodtan levehetik a kormányról a kezüket, a kamion a sávban marad és a pedálról is levehetik a lábukat. Bizonyos helyzetekben a jármű jelez, ha szükség van a kormány újbóli megragadására – de a gázpedállal is hasonló a helyzet.
 
László Adrienn

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.