2022. 02. 27. - 15:16

Az egészségügy főszereplőjévé válhat a virtuális valóság

Az egészségügy főszereplőjévé válhat a virtuális valóság
Világszerte egyre több helyen alkalmazzák a betegek eredményeinek javítását célzó vizualizációt, amely segíti az orvosok és a diákok interakcióját a VR-környezetben. Mindezt azért, hogy hatékonyan rekonstruálják a valós idejű, stresszes és életveszélyes forgatókönyveket.

A virtuális valóságot (VR) többnyire a játékipar területének tekintik. Ugyanakkor az egészségügyi ágazatban az összekapcsolt eszközök növekvő elterjedése, a megnövekedett beruházások és az egészségügyi költségek csökkentésének növekvő igénye a virtuális valóság színre lépését eredményezte. A Facts and Factors piackutatási jelentés szerint a virtuális valóság globális egészségügyi piaca a 2020-as 2,70 milliárd dollárról 2026-ra várhatóan 40,98 milliárd dollárra nő.

A VR legnyilvánvalóbb és legelterjedtebb alkalmazása az orvosi oktatás területén történt. Az Advances in Medical Education & Professionalism című folyóirat egyik 2018-as számában közzétett tanulmányból kiderült, hogy a hallgatók 48 százaléka használta a virtuális oktatási technológiát a laparoszkópos sebészeti képzéshez, 74 százalékuknál pedig ez a módszer javította is a tanulást. A VR-közeggel képzettek magasabb, közel 87 százalékos pontosságról számoltak be az orvosi gyakorlatban.

A virtuális valóság a szimulált környezeten keresztül valós életszerű forgatókönyveket kínál, így könnyebben elsajátíthatók olyan gyakorlati ismeretek, amelyeket egyébként nehéz lenne valós környezetben felfogni. A COVID-19 világjárvány ezt a folyamatot fel is gyorsította. A Jolly Good japán VR orvosi eszközöket gyártó cég a tokiói Nippon Medical School egyetemmel közösen kifejlesztett egy felhőalapú klinikai oktatási platformot, amely VR-alapú megoldást kínál azon orvostanhallgatók számára, akik a COVID-19 terjedése miatt nem tudnak részt venni a klinikai gyakorlaton.

Az ausztrál kórházak is kezdik hasznosítani a VR-t az életmentő eljárások gyakorlásában, hónapokról napokra csökkentve a képzési időt. A Healthcare IT Newsnak adott interjújában az ausztrál VR startup, a Vantari VR elmondta, hogy négy felsőfokú kórház használja VR-képzési platformját a kritikus ellátásban.

Az egészségügy egyre több területén alkalmazzák a virtuális valóságot
Az egészségügy egyre több területén alkalmazzák a virtuális valóságot

A VR másik alkalmazási területe a sebészet. Számos vállalat hozott létre olyan platformokat, amelyek a VR által segítik a sebészeket a képességeik gyakorlásában. A virtuális valóság támogatja a sebészeket a közelgő műtétek tervezésében és a betegek oktatásában is. Emellett asszisztenciát nyújt az orvosok számára a műtőben, háromdimenziós térben vezetve őket.

Az amerikai székhelyű OssoVR, a vezető virtuális valóságon alapuló sebészeti tréningekkel foglalkozó vállalat elindította a világ első VR-alapú multimodális értékelési tapasztalatait. Amellett, hogy az Osso ezt a képességet is hozzáadta a platformjához, az angol mellett több más nyelven is elérhető, köztük japánul, spanyolul, németül és franciául. Mindennek hála már több mint 30 országban használják jelenleg. Az OssoVR-t használók számára lehetségessé válik annak felmérése, hogy milyen tudásuk van konkrét munkafolyamatokkal kapcsolatban, beleértve azt is, hogy mit kell tenni, ha a dolgok rosszul mennek - ami sajnos néha előfordul a műtétek során.

A virtuális valóság tehát már rég túlmutat azon, hogy csak egy szórakoztató technológiaként tekintsen rá a világ. Az egészségügy területén rendkívül nagy hasznát lehet venni, amivel végső soron a betegek járnak majd jól, hiszen a problémáikra hatékonyabb és gyorsabb megoldást kaphatnak.

V.V.

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.