2022. 02. 06. - 11:35

Még hátborzongatóbbá teszi a virtuális valóság a horrorfilmeket

Még hátborzongatóbbá teszi a virtuális valóság a horrorfilmeket
A horrorfilmek műfaját gyakran említik úgy, mint a virtuális valósághoz való természetes illeszkedést. A YouTube például már most is meglepően sok VR-horrorral rendelkezik, annak ellenére, hogy csak 2020-ban vezették be a 360 fokos videók támogatását. A többségük amatőröktől származik, ezért nem meglepő, hogy nem éppen kifogástalanok. De mindenki ismeri az érzést, mikor valami már olyan rossz, hogy az már jó.

A virtuális valóság filmkészítési lehetőségei határtalanok, hiszen a filmkészítők valós helyzeteket tudnak a segítségükkel létrehozni vagy újjáteremteni, amelyekben félelmetes utazásokra vihetik az embereket.

Az elmúlt években rengeteg új technológia jelent meg a VR-élmények javítására. Ilyen például a Feel real, a multimodális maszk, ami több száz különböző illatot képes utánozni, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy teljesen beleéljék magukat a virtuális környezetbe. Egy másik technológia, amely javítja a VR-t, a Haptx. A haptikus, tehát érintésen alapuló technológiát használja, hogy a virtuális élményeket az tapintás érzetével lássa el.

Mindez pedig egy horrorfilmet extra hátborzongatóvá tud varázsolni, de valahogy a nagy stúdiók még nem kapták fel a témát. Sok VR-horrorfilm, amivel mostanában találkozni lehet, leginkább ismeretlen vagy kevésbé ismert rendezők által készített rövidfilmek. Ott van például a Húsvéti nyuszi című film, ami csak egy rövidke 360 fokos videó egy ijesztő maszkot viselő férfiról, mégis több mint egymillióan láttak már a YouTube-on.

Ezt az ijesztő embert akkor lehet látni, ha valaki felvesz egy VR-headsetet, onnantól viszont indul a kaland. A néző nem tud elmenekülni vagy elbújni tőle, csak annyit tehet, hogy várja tehetetlenül az alak közeledését. A film csak néhány másodpercig tart, mégis elég ahhoz, hogy felálljon a szőr a megtekintő hátán.

Új szintre emeli a horrorfilmek élményét a virtuális valóság
Új szintre emeli a horrorfilmek élményét a virtuális valóság

Az immerzív technológiát egyre több stúdió használja. A Sony egy virtuális valóság teasert készített Natalie Dormer egyik filmjéhez, ami Az erdő címet kapta. Itt első személyű perspektívából látható a történet kibontakozása, méghozzá a főszereplő, Sara szemszögéből. A sztori éjszaka egy menedékhelyen kezdődik, valahol a dzsungel közepén. Aztán egyszer csak Sara nevét kiáltják. Árnyak jelennek meg a sátor körül, ahogy a néző körbepillant. Itt is csak egy alig több mint egy perc hosszú videóról beszélünk, mégis maradandó benyomást tud produkálni mindenkiben.

A virtuális valóságot a horror műfaja tehát szinte biztosan tovább fogja kutatni, különösen a technológia fejlődésével. Bár a virtuális valóság soha nem látott mértékű elmélyülést biztosíthat, talán soha nem lesz képes teljesen helyettesíteni a hagyományos filmkészítést. Hiszen ezt várták annak idején a 3D-s filmektől is, mégis hamar érdektelenségbe fulladt. Ennek ellenére megvan és meg is lesz a 3D-nek, illetve a VR-nak is a közönsége, melynek tagjai semmiért sem cserélnék el az élményt.

A másik probléma, ami miatt még néhány évig nem valószínű, hogy elterjed ez a fajta technológia, hogy a VR-berendezések jelenleg még meglehetősen nagyok és nehezek. Nem biztos, hogy VR-maszk és érzékelő kesztyű viselése közben egy egész játékfilmet meg lehet kényelmesen nézni, ráadásul sok helyre van szükség ahhoz, hogy teljesen el tudjon merülni a néző a VR-élményben.

Nem utolsó sorban a virtuális valóság egy igen költséges moziformátum. A filmkészítők a rendelkezésükre álló erőforrásokkal a lehető legtöbbet szeretnék kihozni, és ebbe a szemléletbe a VR még nem fér bele. De valószínűleg több VR-horrorfilm fog majd megjelenni, amikor a VR egyre elterjedtebbé, olcsóbbá és kevésbé vaskossá válik.

V.V.

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.