2017. 07. 24. - 10:00

Még a kocsi belsejében is károsodunk

Még a kocsi belsejében is károsodunk

A légszennyezés nem tréfál – egy új tanulmány szerint a káros szennyeződés még az autónk belsejében is elér minket, sőt, ott kétszer akkora, mint azt korábban a kutatók gondolták.

Kétszer nagyobb a káros légszennyezés szintje a gépkocsik belső terében, ha nagy a forgalom, mint azt a kutatók előzőleg hitték.

Ez az új, az Atmospheric Environment szaklapban publikált tanulmány az első, mely értékelte a kocsik belsejében levő, szennyező anyagoknak való kitettséget – mely oxidatív stresszt okoz a legforgalmasabb órákban.

A forgalomból eredő légszennyezettséget mérő szenzorokat jellemzően a föld felszínére helyezik el, , hogy folyamatos levegőmintákat vegyen a helyszínről egy 24 órás időszak alatt.

Benn az autóban kétszer akkora légszennyezésnek vagyunk kitéve?

Benn az autóban kétszer akkora légszennyezésnek vagyunk kitéve?

Mivel a kutatók számára ismert, hogy a kipufogógáz összetétele rövid idő alatt sokat változik ahhoz, hogy változó feltételeket teremtsen a sofőrök számára autójuk belsejében, összehasonlítva ezeket az útmenti érzékelők által rögzített értékekkel, a Duke és az Emory Egyetem, valamint a Georgia-i Technológiai Intézet mintavételi eszközöket alkalamzott az autóvezetők ülésén, mégpedig a legforgalmasabb reggeli órákban, Atlanta belvárosában.

Az eszközök kétszer akkora mennyiségű szemcsés anyagot fedeztek fel a kocsik belső terében, mint amennyit az útmenti érzékelők rögzítettek. Sőt, kétszer annyi vegyi anyag jelenlétét is érzékelték, amely oxidatív stresszt okoz, s légzőszervi betegségekhez, szívproblémákhoz, rákhoz és más, neurodegeneratív betegségekhez vezet.

Az oxidatív stressz köthető az Asperger-szindrómához, az ADHD-hez, a Parkinson- és az Alzheimer-kórhoz, az atherosclerosis-hoz, rákos megbetegedésekhez, autozmushoz, a sarlósejtes vérszegénységhez, a krónikus fáradtság szindrómához, a szívbetegséghez, szívelégtelenséghez és a depresszióhoz is.

„Nagyon úgy tűnik, hogy az emberek dupla akkora adagot kapnak a csúcsforgalomban légszennyezettségből – mondta Michael Bergin, a Duke Egyetem környezetmérnök professzora. – Ha ezek a vegyi anyagok valóban annyira rosszak ránk nézve, ahogyan azt a kutatók látják, az ingázóknak komolyan meg kéne fontolniuk, használják-e továbbra is a kocsijukat.”

B.A.

 

 

 

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.