2025. 06. 08. - 09:00
Már nem Google a főnök? A generatív mesterséges intelligencia dönti el!

A keresőoptimalizálás után itt a következő forradalom: a márkák versenye a generatív mesterséges intelligencia figyelméért.
A PR világa forradalmi átalakulás előtt áll: a keresőoptimalizálás, a hírlevelek és a sajtómegjelenések kora nem ért véget, de már nem minden esetben ezek jelentik a sikert kulcsát. A generatív mesterséges intelligencia felemelkedésével teljesen új szabályrendszer született: most már az számít, hogy a gép mit tart relevánsnak és hogyan fogalmazza meg a tartalmat, amit rólad mond. Ez a szemléletváltás új pályára állítja a PR-szakmát és csak azok maradnak versenyben, akik ezt időben felismerik.
A klasszikus SEO kulcsszavakra épült stratégiája már nem elég. A mesterséges intelligencia modellek – mint a ChatGPT, Gemini vagy a Perplexity – nemcsak “beolvassák” az internetet, hanem értelmezik is. A kérdés tehát már nem az, hogy „milyen szavakat használnak az emberek?”, hanem az, hogy „milyen válaszokat ad a mesterséges intelligencia a kérdéseikre?” Azok a márkák, amelyek nem adnak világos, strukturált, kontextusban gazdag válaszokat, egyszerűen kiesnek az algoritmus fókuszából.

Generatív keresés = új Google?
A gondosan megfogalmazott sajtóközlemények és interjúk mellett egyre nagyobb jelentőséget kap a gondolatvezetés, azaz a szakterületi hitelesség. A generatív mesterséges intelligencia előnyben részesíti azokat a forrásokat, amelyek jól strukturált, mély tartalmakat kínálnak, különösen akkor, ha azokat elismert szakértők fogalmazzák meg. A márkák számára ez azt jelenti, hogy nemcsak a médiában, hanem a generatív mesterséges intelligencia által tanulmányozott tudás platformokon is jelen kell lenniük.
A hagyományos médiaérték sem veszett el, csak új szerepet kapott. A generatív mesterséges intelligencia a tekintélyes forrásokra épít. Külföldön az olyan publikációk, mint a Wired vagy az MIT Technology Review, már nemcsak a közönségnek szólnak, hanem az algoritmusoknak is. Az ezekben megjelenő idézetek, adatok és hangzatos megállapítások beépülhetnek a generatív mesterséges intelligencia válaszaiba, ezzel újraírva a tartalom hosszú távú értékét.
A PR-szakembereknek tehát nemcsak történetet kell írniuk, struktúrát is kell építeniük. A generatív mesterséges intelligencia világában a gépek számára olvasható tartalom (strukturált címek, alcímek, listák, egyértelmű nyelvezet) alapkövetelmény. Az olyan technológiák, mint a schema.org vagy a szemantikus SEO, segítenek abban, hogy a tartalom ne csak elérhető, hanem értelmezhető is legyen a gépi rendszerek számára.
CS.SZ.