2025. 10. 10. - 09:00
Európa cégei felkészületlenül állnak a digitális forradalom előtt

A Qonto és az Appinio friss kutatása szerint a kisvállalkozások fele napi szinten használ mesterséges intelligenciát, mégis le vannak maradva az alapvető digitalizációban.
A Reuters beszámolója szerint Európában a kis- és középvállalkozások lázasan vetik magukat a mesterséges intelligencia hullámaiba, de sokuk még nem tud úszni a digitális tengerben.
A Qonto és az Appinio közös felmérése alapján a cégek 46%-a napi szinten használ mesterséges intelligencia-eszközöket, például szövegíró chatbotokat vagy automatizált ügyfélszolgálatot, miközben alig rendelkeznek alapvető digitális infrastruktúrával, mint az online könyvelés, adatkezelés vagy videokonferencia-rendszerek.
A kutatás 1600 európai döntéshozót kérdezett meg Németországból, Franciaországból, Olaszországból és Spanyolországból. A válaszokból kiderült, hogy két vállalkozásból egy úgy érzi, nincsen felkészülve a digitális átalakulásra. Ez mintegy 10 millió európai céget érint. Miközben Németországban a cégek 76%-a magabiztosan tekint a jövőre, Franciaországban a vállalkozók fele úgy érzi, nincs elegendő tudásuk vagy infrastruktúrájuk a technológiai váltáshoz.

Európa kisvállalkozásai rohanva vetik magukat a mesterséges intelligencia karjaiba, digitális alapok nélkül
A paradoxon nyilvánvaló: a mesterséges intelligencia eszközök gyorsan terjednek, de az alapok hiánya miatt sok vállalkozás csak részben tudja kihasználni az előnyeiket. Alexandre Prot, a Qonto vezérigazgatója szerint a mesterséges intelligencia önmagában nem elég, stabil digitális alapokra van szükség ahhoz, hogy a technológia valóban a növekedés motorja lehessen. Izgalmas lehetőségeket kínál a mesterséges intelligencia, de az európai cégeknek előbb erős digitális fundamentumokat kell kiépíteniük, hogy hosszú távon is versenyképesek maradjanak.
A felmérés szerint célzott beavatkozásokkal lehetne csökkenteni Európa digitális szakadékát. Németországban a túlszabályozottságot kellene mérsékelni, Spanyolországban a munkaerőhiányt kezelni, míg Franciaországban a technológiai ellenállást kellene megtörni. Ezek a lépések nemcsak a mesterséges intelligencia integrációját segítenék, hanem a kkv-k hosszú távú versenyképességét is Európa szerte, köztük Magyarországon is.
A mesterséges intelligencia tehát nem a problémák forrása, hanem azok megoldásának kulcsa lehet, ha a kisvállalkozások képesek lesznek megerősíteni digitális alapjaikat. A jövő nem vár senkire, de a mesterséges intelligencia készen áll arra, hogy Európa gazdasági motorját újraindítsa.
CS.SZ.