2025. 07. 03. - 09:00

A bankokban már dolgoznak a digitális munkatársak

A bankokban már dolgoznak a digitális munkatársak

A pénzügyi szektorban forradalmat indítottak a mesterséges intelligencia-alapú digitális munkatársak.

A világ legnagyobb bankjai már nemcsak emberekre támaszkodnak: megérkeztek az első teljes értékű „digitális dolgozók”, akik mesterséges intelligenciával működnek, saját céges belépőjük van és konkrét feladatokat végeznek el nap mint nap. A Bank of New York Mellon például már tucatnyi ilyen digitális alkalmazottat „foglalkoztat”, akik képesek önállóan kódolni, fizetési utasításokat ellenőrizni, sőt hamarosan még e-maileket is küldeni.
 
Ezek a mesterséges intelligencia által működtetett munkatársak nemcsak szoftveres botok. Vezetőik vannak, jelentési láncuk és pontosan meghatározott feladataik, akár több tucat példányban is. Az egyik „személyiségük” például csak biztonsági hibák keresésére és kijavítására van kiképezve, míg a másik a fizetések ellenőrzésére koncentrál. Mindegyikük be van illesztve egy konkrét csapatba, elkerülve, hogy túl széles hozzáférésük legyen.
 
 
bank_digital_torzs
Bankokban dolgoznak és még sosem hibáztak!
 
A JPMorgan Chase és más óriásbankok is saját „digitális munkatársakat” fejlesztenek, bár egyesek még óvatosabbak az autonóm jogosultságok kiosztásában. A cél azonban mindenkinél ugyanaz: a mesterséges intelligencia minél több, eddig emberi erőforrást igénylő feladatot vegyen át, gyorsabban, pontosabban és fáradhatatlanul. Az új paradigma nem arról szól, hogy embereket váltanak ki, hanem hogy szuperhatékony kollégák érkeztek.
 
Az egyik legnagyobb előnye ezeknek a digitális munkásoknak, hogy 0–24-ben működnek, képesek azonnal reagálni biztonsági problémákra, vagy egy ügyfél kérésére. A cél az, hogy minden emberi dolgozónak legyen saját mesterséges intelligencia-asszisztense, minden ügyfélnek pedig egy mesterséges intelligencia-kapcsolattartója. A rendszer már most több százezer alkalmazott munkáját egészíti ki, hamarosan pedig új típusú együttműködés jöhet létre ember és algoritmus között.
 
Ez nem jövőbeli vízió többé, hanem a jelen része: a mesterséges intelligencia-alapú munkaerő már a vállalati Teams-meetingeken is jelen lehet, aktívan részt vesz a feladatvégzésben, sőt javaslatokat tesz, mindezt autonóm módon. A következő nagy kérdés már nem az, hogy “bekapcsoljuk-e” ezeket a digitális dolgozókat, hanem hogy hogyan vezetjük őket a cégen belül.
 
 
CS.SZ.

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.