2018. 11. 06. - 09:45

A mesterséges intelligencia a feladatokat veszi át, nem az állásokat

A mesterséges intelligencia a feladatokat veszi át, nem az állásokat

Nem kérdés, hogy az MI hatást fog gyakorolni a munkahelyekre, hiszen a robotok valóban számos feladatot el tudnak végezni az emberek helyett – a kulcsszó azonban éppen a feladat.

Kétségtelen: a munkahelyek egy részét már a közeljövőben felválthatja a mesterséges intelligencia, a robotok és a számítógépek ugyanis képesek számos feladatot megcsinálni, melyeket jelenleg még emberek végeznek.
 
Csakhogy a hangsúly éppen azon van, hogy a feladatokat igen – a munkaköröket azonban kevésbé vennék át.
 
Szakértők szerint a munkahelyek száma csökkenthet, de nem szűnik meg. Ahelyett, hogy állásaink elvesztése miatt aggódunk, a cégvezetőknek azokat a feladatköröket kell csökkenteniük, amelyeket a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia átvehet, hiszen azok unalmasak és általuk könnyen elvégezhetőek – így az emberek több időt tölthetnek a magasabb szintű feladatokkal.
 
A munkakörök átszervezésére szükség lesz a közeljövőben
A munkakörök átszervezésére szükség lesz a közeljövőben
 
Erik Brynjolfsson és Daniel Rock a Massachusetts Institute of Technology (MIT) részéről, valamint Tom Mitchell a Carnegie Mellon Egyetemről rámutatott a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia munkahelyeket érintő, önprogramozó és önszabályozó hatására. „Az MI a munkaerő sokkal különbözőbb részeit érinti, mint a korábbi automatizálási hullámok. Az automatizáció ugyanis feladatonként történik” szögezték le egy jelentésben.
 
Az állásokon belüli feladatok jellemzően jelentős eltérést mutatnak azt illetően, melyek alkalmasak a gépi tanulásra és melyek kevésbé. Vannak, amelyeket teljes mértékben át tud venni a mesterséges intelligencia és az automatizáció.
 
„A gépi tanulási technológia sok munkahelyet alakíthat át a gazdaságban, de a teljes mértékű automatizáció kevésbé lesz jelentős, mint a folyamatok újratervezése és a feladatok átszervezése” – vélik a szakértők.
 
De lássunk példát is.
 
Mely munkahelyek azok, amelyeknek feladatait a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás is megoldhatja? 
 
Ilyen a recepciós, a mechanikus szövegek írói, a temetkezési vállalkozó, az ügynök, a hitelengedélyező például. Kevésbé veheti át azonban a szerepét az MI egy masszőr terapeutának, egy állat kutatónak, régésznek, stukkó kőművesnek, gipszöntőnek és vakolónak vagy egy tévébemondónak.
 
Vagyis, az embereknek nem azon kellene elmélkedniük, hogyan lesznek egyes állások „eltörölve”, hanem arra kéne koncentrálniuk, hogyan lehet a munkahelyeket átszervezni, az üzleti folyamatokat újratervezni, átalakítani.
 
Miközben a gépi tanulás és az MI mindenhol jelen lesz, az, hogy milyen feladatok átvételére alkalmas, teljesen más kérdés.
 
Fel kell mérni, mely feladatok átvételére alkalmas a mesterséges intelligencia és mire nem
Fel kell mérni, mely feladatok átvételére alkalmas a mesterséges intelligencia és mire nem
 
Vannak kevésbé és jobban átvehető feladatok egy munkakörön belül, ezek szétválaszthatók és újra is tervezhetők.
 
Dr. Irving Wladawsky-Berger, korábbi IBM-dolgozó, aki a digitális gazdaság egyik leginkább tájékozott megfigyelője, igyekezett a Brynjolfsson-jelentéssel kapcsolatban perspektívát mutatni.
 
„Egyes munkakörök jóval alkalmasabbak az automatizálásra, míg mások ítélőképességet, szociális érzékenységet és egyéb olyan készséget igényelnek, melyet csak az ember tud produkálni.”
 
Vagyis, attól, hogy egy munkakör bizonyos részét automatizálják, az az állás még nem tűnik el.
 
A gépek által átvett feladatok azonban gyakran növelik a munkavállalók termelékenységét és minőségét, kiegészítve képességeiket a gépekével és lehetővé téve, hogy a munkakör olyan részeire koncentráljanak, amelyek leginkább igénylik a figyelmüket – hangsúlyozta Wladawsky-Berger.
 
A munkahelyek átalakulásával kapcsolatban a felkészülés során fontos átgondolni azokat a feladatokat, melyekben az emberek felelőssége lényeges. Brynjolfsson és kollégái arra figyelmeztetnek, hogy a gépi tanulási és az azt nem igénylő feladatok összevonása nem vezet eredményre, ugyanis megakadályozza a szakosodást és megszünteti a potenciális termelékenységet.
 
A siker kulcsa ebben a feltörekvő környezetben az, hogy a mesterséges intelligencia képességeit tudjuk használni és kiaknázni, s ezzel több értéket és szolgáltatást nyújtsunk az ügyfeleknek.
 
A dolgozók elengedhetetlen szerepet játszanak a lehetőségek azonosításában, a modellek és algoritmusok tanításában, s vezető szerepet vállalhatnak annak megállapításában, hogy a rendszerek etikai értelemben üzleti értéket képviselnek-e.
 
A munkát az MI és a gépi tanulás gazdagítja, de a legjobb munkakörök azok lesznek, amelyek a mesterséges intelligenciát úgy foglalkoztatják, hogy az összekapcsolja ügyfeleket a szükséges szolgáltatásokkal és termékekkel.
 
László Adrienn

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.