2025. 06. 27. - 11:00
A mesterséges intelligencia új aranykort hozhat az iskolákban?

A szakértők szerint az osztálytermek mesterséges intelligencia forradalma nem fenyegetés, hanem történelmi lehetőség
Az oktatás jövője félelmetesnek tűnhet, de lehet, hogy éppen most érkezik el az igazi áttörés. A mesterséges intelligencia iskolai térnyerése nem a diákok elbutítását, hanem az egyéni fejlődést, a kreatív kibontakozást és az inkluzívabb tanulást hozhatja el. Sal Khan, a Khan Academy alapítója új könyvében és interjúiban már nemcsak lehetőségként, hanem szükségszerű evolúcióként beszél erről a folyamatról.
Khan szerint a mesterséges intelligencia olyan, mintha minden tanuló mellé beültetnénk egy elkötelezett, türelmes, mindig elérhető mentort, aki ismeri a tanuló tempóját, érdeklődési körét és mindig akkor segít, amikor szükség van rá. Ez a vízió már nem science fiction, hanem a jelen realitása olyan platformokkal, mint a Khanmigo, ahol a diákok történelmi személyiségekkel beszélgethetnek vagy azonnali visszajelzéseket kaphatnak a feladataikra.
A mesterséges intelligencia a tanárok szerepét sem csökkenti, sőt, éppen ellenkezőleg: felszabadítja őket az adminisztratív terhek alól és lehetővé teszi, hogy az emberi kapcsolat, az empátia és a szociális készségek fejlesztése kerüljön előtérbe. A digitális segítők nem helyettesítik a pedagógust, hanem egy kiterjesztett eszközt adnak a kezébe, amely a gyerekek lemaradásait időben jelzi és az erősségeiket kiemeli.

Nagy változás jöhet az iskolákba
A tanulásban az egyik legfontosabb tényező a személyes kapcsolat és a motiváció. A mesterséges intelligencia által kínált testreszabott tanulási útvonalak, azonnali visszacsatolás és interaktív tartalmak radikálisan növelhetik a tanulási kedvet, különösen azoknál, akik eddig alulmotiváltak vagy lemaradók voltak. VR-technológia, interaktív szimulációk, dinamikus tananyagok: ez nem egy sci-fi forgatókönyv, hanem a 2030-as osztálytermek valósága.
Az oktatási forradalom legnagyobb nyertesei éppen azok lehetnek, akik ma még hátrányos helyzetűek. Akár egy távoli falu iskolájáról van szó, akár egy zsúfolt városi tanteremről, a mesterséges intelligencia lehetőséget ad arra, hogy az oktatás ne luxus, hanem alapjog legyen, méghozzá minőségben is. Sal Khan szerint most először a történelemben elérhetjük azt, hogy minden gyerekhez eljusson egy személyre szabott, támogató oktatási élmény.
CS.SZ.