2019. 03. 25. - 10:00

Fűszereket készít a mesterséges intelligencia

Fűszereket készít a mesterséges intelligencia

Meglepően hangozhat, de létrehozhatók új, kevert fűszerízek is – ezeket a világ legnagyobb fűszer-előállító cége a mesterséges intelligencia segítségével alakította ki.

A legjellegzetesebb ízeket mindenki ismeri. Manapság azonban arra is van lehetőség, hogy vadonatújakat állítson elő az ember: a mesterséges intelligencia segítségével, melyet a világ legnagyobb fűszervállalata most ki is próbált.
 
Az íz meglehetősen szubjektív dolog – felmerül a kérdés, hogy vajon a gépek valóban jobb munkát végezhetnek ezek keverésében, mint az ember? S mit jelent ez a kultúrák számára, melyek egyes ízekről különösen ismertek?
 
Új ízeket állít elő a mesterséges intelligencia
Új ízeket állít elő a mesterséges intelligencia
 
A McCormick fűszeróriás, amely számos ízt ad el a vásárlóknak, az ízek fejlesztésében is élen jár - 4 évet töltött több mint 40 év aromáinak elemzésével, s a gépi tanulást használta azért, hogy új ízkombinációkat állítson össze - melyeket a kutatók nem vettek eddig figyelembe.
 
Kipróbáltunk volna például korábban köményt a pizzán?
 
Egyes, hagyományos fűszerelőállítók ugyanakkor nincsenek elragadtatva. Akad, akit megmosolyogtat a mesterséges intelligenciával történő fűszerkombinálás. Neelam Verhomal, a Mohanlal Verhomal (MV) Fűszer vezetője az indiai Jodhpurban kijelentette, hogy néhai édesapja, aki tudós és feltaláló volt, ténylegesen tesztelt minden fűszert és azok kémiai összetételét. Édesanyja azonban otthon végzett íztesztet és igen nagy volt a különbség.
 
A fűszergyártó család fűszerkombinációi nem tartalmaznak tartósítószert vagy ízfokozókat, hagyományos módszerekkel készülnek.
 
A McCormick cég és technológiai partnere, az IBM Kutatás ellentmond mindennek.
 
Egy kenyai-indián örökséggel rendelkező dél-ázsiai családban ritka, aki nem használ masala dabbát – mely egy tároló doboz a fűszerek előállítására, olyan ízekkel feltöltve, mint a paprika, a kömény, a kurkuma és az asafoetida. A módszer 60 éves és világszerte ismert.
 
A fűszerek nemcsak ízek, kultúrájuk, örökségük, történelmük van, ezért jogosan kérdik, hogyan kerül ide a mesterséges intelligencia.
 
Dr.Hamed Faridi, a McCormick vezető séfje elmondta: a korábban sikeres fűszerkeverékek tízezreinek mély elemzése segít abban, hogy a vállalat új ízeket hozzon létre, mégpedig gyorsan.
 
„A termék, létrehozásától a befejezéséig, valahol 50-150 alakítgatáson megy keresztül, mire elnyeri végleges formáját és forgalomba hozható” – mondta el dr. Faridi.
 
Ha minden adat elemzett, az jelentősen lecsökkentheti az íz-előállításra szánt időt, 70 százalékkal – sőt, mérsékelheti a gyakorlás idejét is az új termékfejlesztők esetében.
 
„Egy tapasztalt termékfejlesztőnek 10-15 év, mire szakértővé válik abban, amit készít, így üzleti értelemben egy olyan rendszer kialakítása, melyben minden ember egyaránt jó, kifejezetten előnyös” – fejtette ki dr. Faridi.
 
László Adrienn

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.
hungarospa_logo_kicsi
gyulai_vafurdo

profight_banner.