2025. 06. 22. - 08:00
Hollywood perel, de a mesterséges intelligencia már meghódította a filmipart

Miközben perelik, már Oscar-díjas filmekben használják: a Midjourney és a mesterséges intelligencia a kreativitás és jog határmezsgyéjén táncol.
A Disney és a Universal stúdiók beperelték a Midjourney nevű mesterséges intelligencia fejlesztő céget, mert az állításuk szerint „végtelen mennyiségű” védett karakterről készült képet generál a rendszer, többek között olyan ikonikus szereplőkről, mint Darth Vader, Elsa vagy a Minyonok. A kereset lényege: ez már nem inspiráció, hanem másolás. Csakhogy Hollywood közben egyre szélesebb körben alkalmazza a mesterséges intelligenciát saját produkcióiban is.
A Midjourney fejlesztése lehetővé teszi, hogy egyetlen szöveges utasítás alapján részletgazdag képeket hozzon létre. A rendszer mögött kevesebb mint egy tucat fős, önfinanszírozott kutatócsoport áll, élén David Holz-szal, aki korábban a Leap Motion nevű hardvercég alapítója volt. A technológia szélsebes fejlődése és elterjedése azonban komoly jogi kérdéseket is felvet, különösen akkor, ha az eredmény túlságosan hasonlít egy meglévő karakterre.
A vádak ellenére a mesterséges intelligencia már most jelen van a legnagyobb filmes produkciókban. Két, Oscarra jelölt filmben is mesterséges intelligenciát használtak a színészek hangjának módosítására, és olyan szupersztárok, mint Tom Hanks vagy Harrison Ford mesterséges intelligencia segítségével „fiatalodtak meg” a filmvásznon. A technológia tehát nemcsak hogy megkerülhetetlen, hanem már szervesen beépült az alkotói folyamatokba is.

A Midjourney a célkeresztben, de vajon tényleg plagizál a mesterséges intelligencia?
Miközben tehát a pereskedés zajlik, a valóság az, hogy a stúdiók már régóta élnek a mesterséges intelligencia nyújtotta előnyökkel, gyorsabb utómunkákkal, színészi jelenlét bővítésével, vizuális effektek automatizálásával. Sőt, az egyre népszerűbb videójátékokban is egyre gyakoribb a generatív mesterséges intelligencia használata, legyen szó karakter modellezésről vagy környezetgenerálásról. Az iparág tehát inkább szabályozni szeretné a technológiát, mintsem elutasítani azt.
Az igazi kérdés nem az, hogy a mesterséges intelligencia veszélyes-e a kreatív iparágra, hanem az, hogyan tudjuk együttműködő partnerré formálni. Hollywood jövője így nem az elutasításban, hanem az integrációban rejlik. A mesterséges intelligencia nem ellensége a művészi önkifejezésnek, hanem katalizátora lehet annak, ha megfelelően használjuk.
CS.SZ.