Melyik film a befutó? - Megmondja a mesterséges intelligencia

Első ránézésre az olyan filmekben, mint a Keresztapa, a Hatodik Érzék vagy a Család kicsi kincse, semmi közös nincs. A mesterséges intelligencia azonban talál bennük hasonlóságot – osztályozásai alapján azt is meg tudja mondani, melyik film lehet esélyes díjazásra.
A felszínen semmi egyezést nem találunk három teljesen különböző témájú filmben, így a Keresztapa, a Hatodik Érzék vagy a Család kicsi kincse sem igazán hasonlít egymáshoz, sőt.
Különböző műfajhoz tartoznak, más a cselekményük – azonban a rájuk jellemző „érzelmi ív” ugyanolyan: a csúcspontok és mélypontok alakulása.
Kutatók a mesterséges intelligencia alkalmazásával elemeztek több mint 6 ezer forgatókönyvet az elmúlt 80 évből, s felfedezték, hogy mindegyik filmet be lehet sorolni 6 érzelmi ívbe.
De melyik ezek közül a legsikeresebb? A tapasztalatok szerint a tragédiáknak van a legnagyobb esélyük az Oscar-jelölésre, melyek általában egy érzelmi bukást ábrázolnak.
A mesterséges intelligencia hat kategóriába sorolta a legsikeresebb filmeket érzelmi ívük alapján
Az új technológia azt jelenti: a tudósok képesek lesznek eszközt adni a filmgyártók kezébe, melynek segítségével azok megérthetik a nézőket és tisztában lehetnek azzal, mit is szeretnének a vásznon látni.
A tanulmányozott alkotások alapján a kutatók megállapították: leginkább azok a filmek nyerik el az emberek tetszését, melyben egy érzelmi mélyrepülést emelkedés követ. Az ilyen történetek bizonyultak a leginkább érdekesnek, függetlenül a műfajtól vagy az előállítás költségeitől.
Hogyan működik?
A szűrési folyamat során 6.147 filmet választottak ki a kutatók, melyek 1935 és 2018 között jelentek meg és minden kategóriában kaptak Oscar-jelöléseket.
A gépi tanulási algoritmus ezután minden egyes film forgatókönyvet mondatokra bontott le. Mindegyiknek pontszámot adtak, a szavak szentimentális értékének átlagolásával. Az érzelmileg negatív kifejezések mínusz egyet, a semlegesek nullát, az érzelmileg pozitívak pedig egy pontot kaptak.
A filmek érzelmi hangulatát összesítették és feltérképezték az érzelmi ívet.
A mesterséges intelligencia ennek alapján csoportosította az alkotásokat. A kutatók megállapították, hogy azok összesen 6 standard kategóriába sorolhatók a szereplők „érzelmi utazása” tekintetében.
Folyamatos érzelmi emelkedés (például az Idétlen időkig, A remény rabjai), a folyamatos érzelmi bukás (például a Psycho, Gyalog galopp, Toy Story 3), az érzelmi emelkedést követő bukás (például a Keresztapa, A gyűrűk ura, a Hatodik Érzék), ennek fordítottja, a bukást követő érzelmi emelkedés (például Mary Poppins, A hosszú jegyesség, A rakparton).
Utána jönnek a „Hamupipőke-történetek”, vagyis az emelkedés-bukás-emelkedés jellegű történetszövés (pl. Babe, Pókember 2), majd a bukás-emelkedés-bukás típusúak (pl. Mindent anyámról, A kis hableány, Lesz ez még így se).
A kérdés ezek után csupán az, hogy ha megvan, melyik kategória a legnépszerűbb, vajon a jövőben érdemes lenne-e csak ilyen jellegű filmeket készíteni a biztos siker érdekében?
Valószínűleg nem, több okból.
Bár valóban a bukást követő emelkedést ábrázoló filmek hozzák a legtöbb pénzt, a kutatók szerint a műfaj és a költségvetés megfelelő kombinációja képes a legtöbb sikeres alkotást előállítani – legyen bármilyen érzelmi jellege a történetnek.
László Adrienn