2019. 11. 12. - 10:05

Mesterséges intelligencia: körültekintővé teszik az önjáró autókat

Mesterséges intelligencia: körültekintővé teszik az önjáró autókat

A jó sofőrök előre érzékelik a veszélyes helyzeteket, s e tulajdonsággal képesek kikerülni azokat, mielőtt a helyzet rázóssá válna. Kutatók most erre tanítják a mesterséges intelligenciával működő önvezető autókat is.

Az igazán jó sofőrökre jellemző, hogy előre képesek érzékelni veszélyes helyzeteket, s ezzel meggátolni szituációkat, mielőtt bajba kerülnének. A Bonni Egyetem kutatói most ugyanezt igyekeznek megtanítani az önjáró autóknak. November elején Szöulban a megfelelő algoritmust is bemutatták ehhez a számítógépes látásról szóló nemzetközi konferencián.
 
Betanított adatkészlettel is megismerkedhettek a jelenlevők, s tesztelték a kutatók megközelítését. Mindez a jövőben jóval egyszerűbbé teszi az efféle folyamatok fejlesztését és fejlesztését.
 
Egy üres utcában például, ahol autók parkolnak az utcaszélen, semmi sem indokolja, hogy óvatosak legyünk. Azonban lehetséges, hogy van egy oldalsó utca, amely takarásban fekszik a parkoló kocsik miatt – ilyen esetben érdemes levenni a lábat a gázról, mert váratlanul veszélyhelyzet alakulhat ki.
 
A kutatók továbbfejlesztik az önjáró autók érzékelését a profi vezetéshez
A kutatók továbbfejlesztik az önjáró autók érzékelését a profi vezetéshez
 
Ilyen helyzetekkel gyakran találkozhatunk a vezetés során. A helyes értelmezés és a helyes következtetések levonása sok tapasztalatot igényel – s a mesterségesen intelligens autók gyakran viselkednek úgy, mint a tanuló vezetők első néhány órájukon.
 
A cél megtanítani őket egy körültekintőbb vezetési stílusra – hangsúlyozta dr. Jürgen Gall professzor. Ez lehetővé tenné számukra, hogy sokkal gyorsabban reagáljanak veszélyes helyzetekre.
 
Gall a szöuli Számítógépes Látás munkacsoport vezetője a Bonni Egyetemen, aki az Autonóm Intelligens Rendszerek munkacsoportjával működik együtt a Fotogrammetria Intézettől. Közösen igyekeznek megtalálni a megoldást a problémára.
 
Mint a szakember elmondta: finomították az algoritmust, mely kiegészíti és értelmezi az úgynevezett LiDAR adatokat. Ez teszi lehetővé az autó számára, hogy a korai szakaszban előre jelezze a lehetséges veszélyeket.
 
A LiDAR egy forgó lézer, amelyet a legtöbb önvezető autó tetején láthatunk. A lézernyaláb a környezetet tükrözi. A LiDAR rendszer segítségével kalkulálható a távolság is. A probléma az, hogy ezek a mérési pontok „felhígulnak”, ahogyan a távolság nő.
 
Pár éve a Karlsruhe Egyetem (KIT) nagy mennyiségű LiDAR adatot rögzített, összesen 43 ezer letapogatással dolgozott. Most azonban több tucat szkennelésből vettek szekvenciákat és egymásba ágyazták őket – magyarázta dr. Jens Behley a Fotogrammetria Intézettől.
 
Az így kapott adatok már olyan pontokat is tartalmaznak, melyek lehetővé teszik, hogy nemcsak a jelent, hanem a jövőt is megmutathassák – tette hozzá Martin Garbade, a Számítógépes Tudományi Intézet doktorandusza.
 
László Adrienn

 

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.