2022. 10. 01. - 08:00

Nagyot lendíthet az egészségügyön a mesterséges intelligencia

Nagyot lendíthet az egészségügyön a mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia fejlesztése és bevezetése jóval hatákonyabbá teheti az egészségügyet - Egy friss tanulmány ennek hatását vizsgálta az elsődleges ellátásra nézve.

Akár készen állunk rá, akár nem, a mesterséges intelligencia (MI) már számos egészségügyi intézményben jelen van.
 
A Nyugat-Ontariói Egyetem új tanulmánya arra világít rá, hogy az MI további fejlesztéseinek óvatos fejlesztése és bevezetése meghatározza annak hatását és hatékonyságát az elkövetkező esztendőkben.
 
A családorvoslás, a számítástechnika és az epidemiológia interdiszciplináris kutatói közvetlenül léptek kapcsolatba háziorvosokkal, ápolónőkkel és a digitális egészségügyben érdekelt felekkel, s azonosították a mesterséges intelligencia eszközök alapellátásban történő használatával kapcsolatos, kulcsfontosságú kérdéseket.
 
A válaszok túlnyomórészt azt mutatják, hogy a mesterséges intelligencia pozitív hatással lehet a klinikai gyakorlatra – ugyanakkor számos tényezőt kell figyelembe venni a megvalósítás során.
 
„Készen állunk a mesterséges intelligenciára, át kell azonban gondolnunk, hogyan és mikor használjuk azt - mondta Dan Lizotte, a Schulich Orvosi és Fogorvosi Iskola informatikai docense és a tanulmány vezető szerzője. - Tehát hadd módosítsam az előbbit és mondjam inkább azt: úgy gondolom, készen állunk a sikeres megvalósítás folyamatának elindítására.” Olvasd el: Egészségügyi alkalmazások, melyeket mesterséges intelligencia működtet
 
Nagyot lendíthet az egészségügyön a mesterséges intelligencia
Nagyot lendíthet az egészségügyön a mesterséges intelligencia
 
A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás - vagyis a mesterséges intelligencia azon részterülete, amely a mintákat adatokból tanulja meg - számos olyan technikát foglal magában, amelyek az emberhez hasonló, „intelligens” feladatokat végző számítógépekre összpontosítanak.
 
A mesterséges intelligencia módszereket már egy ideje alkalmazzák a fejlett webes keresőmotoroktól (Google) és az ajánlórendszerektől (Netflix, Amazon) kezdve az emberi beszéd megértésén át (pl. Siri és Alexa) és az önvezető autókig (pl. Tesla). Olvasd el: MI segít a rák biztonságos kimutatásában
 
Az egészségügyi alapellátásban a mesterséges intelligencia felhasználható a betegek állapot-kimenetelének előrejelzésére anonim elektronikus orvosi nyilvántartás (EMR) adatai alapján, de használható trendek előrejelzésére, valamint olyan minták azonosítására, amelyek túl bonyolultak ahhoz, hogy az emberek felismerjék – ilyen például a fertőző betegségek kitörése egy közösségben.
 
A tanulmányhoz Jaky Kueper, Lizotte egykori végzős hallgatója, valamint Amanda Terry társkutató készített 14 mélyinterjút az alapellátásban és a digitális egészségügyben érdekelt felekkel Ontarióban.
 
Kueper - jelenleg a Kanadai Családorvosi Főiskola TechForward ösztöndíjasa -, az első hallgató a Nyugat-Ontariói Egyetemről, aki kombinált doktori fokozatot szerzett az epidemiológia és számítástechnika terén.
 
Az interjúk rámutattak, hogy a résztvevők általánosságban pozitívan álltak hozzá a mesterséges intelligencia bevezetéséhez az egészségügyi alapellátásban, de felmerült számos félelem is  - beleértve az új technológia költségeit és elérhetőségét, az adatvédelmi aggályokat, a klinikai készségeket és kapacitást fenyegető veszélyeket, valamint a döntések feletti emberi kontroll elvesztését, s annak szélesebb körű etikai, jogi és társadalmi vonatkozásait.
 
„Az emberek készen állnak arra, hogy technológiával, köztük az MI-vel olyan megoldásokat keressenek, amelyek segíthetnek az egészségügyi alapellátásban dolgozók támogatásában, de sok mindent meg kell oldani először, ami az átláthatóságot, a magánélet védelmét és a költségeket illeti – mondta Terry, a Schulich Medicine and Dentistry Családorvosi Tanulmányok Központjának igazgatója.
 
Amikor a mesterséges intelligencia elsődleges egészségügyi ellátásban való alkalmazását fontolgatják, a szakembereknek komfortosnak kell érezniük a helyzetet, s ez a betegek esetében is igaz.
 
Lizotte megjegyezte: a mesterséges intelligencia bevezetése sok kérdést vet fel az orvosok, ápolók és ápolók részáről, ám egy fontos lépés, amelyet meg kell fontolni, hiszen az egészségügyi ellátás digitalizálása nem marad el.
 
„Javíthat-e a mesterséges intelligencia azokon a dolgokon, amelyekkel foglalkozom a praxisomban? Vagy kiszorítja azokat, oly módon, hogy az sem nekem, sem a pácienseimnek nem lesz jó? Ezek a kérdések mindenkit foglalkoztatnak – mondta Lizotte. - Úgy gondolom, összességében óvatos optimizmus uralkodik az MI megvalósításával kapcsolatban. A kulcsszó az óvatosság.”
 
A tanulmányt a BMC Medical Informatics and Decision Making szaklap közölte.
 
 
L.A.

 

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.