Szociális készségekkel nyerhetünk a jövő munkaerőpiacán?
Az egyre növekvő iparági automatizálás és a mesterséges intelligencia számos területen kérdőjelezi meg a dolgozók számára munkájuk szükségességét. Szakértők szerint a jövő munkahelyein leginkább a szociális készségek, bizalom és empátia fog számítani.
A mesterséges intelligencia egyre több területen hódít – sok dolgozó tart attól, hogy munkakörét teljes mértékben átveszik a robotok. Mit mondanak erről a szakértők?
Az ausztrál Macquarie University által szervezett panelbeszélgetés során iparági szakemberek beszéltek arról, hogy a jövőben a munkaerőpiac a fejlődő szociális készségekre fog támaszkodni, a munkatársak közötti bizalomra és empátiára.
A folyamatos technológiai fejlődés kétségtelenül megváltoztatja a munka jellegét. Az ausztráliai Deloitte munkatára, Juliet Bourke elmondta: idővel a munkahelyek farmokról a gyárakba kerültek, manapság pedig az irodákba. Most a digitális felhőre térünk át, az okos technológiáknak és számítástechnikai rendszereknek köszönhetően, mint például a mesterséges intelligencia.
„Természetesen, mivel a technológia egyre inkább mindennapjaink része, több technikai készség elsajátítására is szükségünk van annak érdekében, hogy felvértezzük magunkat a változó munkakörnyezetben” – mondta Bourke.
A jövő munkahelyein még nagyobb szükség lesz a szociális készségekre
A technológia ugyanakkor nem tudja helyettesíteni az „emberi tényezőt”. Az olyan készségekre, mint a bizalom, az empátia, nem sok időt szánnak az iskolákban, márpedig ezek fejlesztése növelheti a jövőben a produktivitást – hangsúlyozta a szakember.
Olyan képességekre van szükség, mint a kreativitás, empátia, csapatmunka, kommunikáció, tárgyalási készségek – ezek a jövőben fontosabbak lesznek, mint eddig valaha. Hiszen az egyéb munkákat a gépek el tudják végezni. Olyanokat is, amelyekkel manapság órákat töltünk.
Leoni Tickle, a Macquarie Egyetem oktatással foglalkozó asszisztens dékánja felhívta a figyelmet arra, hogy az oktatás ugyanakkor ez elmúlt 20 évben alig változott.
Annak ellenére sem, hogy a kiszolgáló jellegű munkakörökben ma is nagy szükség van a feljebb leírt képességekre.
„Oktatási rendszerünk éppenséggel gátolja a kreativitást”– emelte ki Gaurav Kanwal, az Adobe Systems digitális médiával és eladással foglakozó munkatársa. Hangsúlyozta: a technológia fejlődését nem lehet megállítani, de magunkat igazítani tudjuk a változó munkakörnyezethez.
A jövőben a munka jellege tíz évenként változhat, s a képzett munkavállalók nemcsak az oktatási rendszer, hanem a foglalkoztatók felelőssége is - tette hozzá Yvonne Breyer, a Global MBA programigazgatója.
Online szakok és tanfolyamok egyébként már ma is lehetőséget adnak arra, hogy az ember rendszeresen fejlessze képességeit.
László Adrienn