2019. 02. 13. - 09:45
Több munkahelyet teremt az MI-t használó cégek 40 százaléka
A mesterséges intelligenciát alkalmazó vállalatok megkérdezésével térképezte fel a technológia munkaerőre gyakorolt hatását egy amerikai üzleti adatbázis-szolgáltató cég.
Sokan tartanak attól, hogy elveszik a munkájuk, ha a vállalatok jó része elkezdi bevezetni a mesterséges intelligenciát.
Az amerikai Dun & Bradstreet üzleti adatbázis-szolgáltató cég azonban most készített egy vizsgálatot arról, miként hat valójában a technológia a munkaerőre – ennek feltérképezéséhez száz, az MI-t már alkalmazó céget kérdezett meg.
Kiderült: ezek 40 százaléka arról számolt be, hogy a mesterséges intelligencia adoptálását követően több munkatársra merült fel igény – csupán a cégek 8 százaléka mondta azt, hogy nem ez történt.
Sokan nem értik, miként segíthetne munkájukban a mesterséges intelligencia
A megkérdezettek 34 százaléka úgy véli, nagyjából kiegyenlíti egymást azon munkahelyek száma, amelyek az MI okán szűnnek meg, illetve jönnek létre. A cégek 18 százaléka pedig úgy gondolja, hogy a mesterséges intelligenciával történő fejlesztés nem volt különösebb hatással rá.
A Dun & Bradstreet szerint a mesterséges intelligenciával kapcsolatos belső ismeretek hiánya vezette a végeket arra, hogy több embert foglalkoztassanak.
Az MI-nek igen jelentős hatása van az üzleti életre, a szervezetek nagy része használja azt valamilyen szinten – derült ki a vizsgálatból. A mesterséges intelligenciát alkalmazó és telepítő vállalkozások száma pedig várhatóan csak nőni fog.
Jelenleg a vállalkozások közel fele – 44 százaléka – éppen azon van, hogy elkezdje az MI alkalmazását, 5-ből 1 cég pedig már teljes körűen alkalmazza azt.
A legnagyobb kihívást a jelek szerint az jelenti – a válaszadók 46 százaléka szerint -, hogy megértsék és kommunikálják, miként csatlakozik az MI-rendszer a munkájukhoz. Csupán egyharmaduk mondta azt, hogy teljes mértékben érti, hogyan működik a mesterséges intelligencia-rendszerük, vagyis: nagy szükség van olyan dolgozókra, akik teljesen értik az MI-t.
A másik nagy kihívást jelentő probléma a mesterséges intelligencia bevezetésében: az adatok hiánya. Az adat ugyanis bármely technológia alapja – különösen az MI-nek. Erre lehet építeni.
„Amennyiben hibás adatalapunk van, nagy valószínűséggel hibás technológiai megközelítéssel rendelkezünk majd, amely ugyancsak hibás betekintést eredményez – fogalmazott Anthony Scriffignano, a Dun & Bradstreet vezető adatkutatója. - Ahogyan azonban az adatok továbbra is exponenciálisan növekvő mennyiségben termelődnek és tárolódnak, elkezdjük látni az MI-rendszer adaptálása során a javulást, s kialakul a rendszer értéke” – tette hozzá.
A szervezeteken belül egyébként elsősorban az analitika területén alkalmazzák a mesterséges intelligenciát (62 százalék), ezt követi az automatizáció (52 százalék), valamint az adatmenedzsment (42 százalék).
Egyesek – 29 százalék – arra használják a technológiát, hogy javulást érjenek el back-end rendszereikben, 23 százalék pedig fogyasztóknak szóló chatbotokra alkalmazza azt.
László Adrienn