2016. 02. 08. - 16:47

Még várjunk a nyárigumival egy darabig!

Még várjunk a nyárigumival egy darabig!

Milyen problémákat idézhet elő a nyári gumi túl korai felhelyezése? Milyen mértékben csökken a tapadás a hideg aszfalton? Mikor érdemes elvégeznünk az abroncsok cseréjét? Ezekre és ezekhez hasonló kérdésekre kerestük a választ szakértő segítségével.

Mindenekelőtt fontos kimondani, hogy a február még tipikusan téli hónap a közlekedésbiztonság szempontjai szerint, így a nyárigumi felhelyezésének ideje még nem jött el – mondja a gumiabroncsakció nyárigumis szakértője. A 7 fokos hőmérsékletet nevezhetjük vízválasztónak; ha ennél hidegebb a levegő és az aszfalt hőmérséklete, akkor a téli gumi biztosít jobb tapadást, illetve nagyobb biztonságot, 7 foknál magasabb hőmérsékleten viszont a nyári gumi a kívánatos.

Sajnos sokan úgy döntenek, hogy idejekorán elvégzik a gumicserét, így megspórolják az esetleges sorban állást és várakozást, de egyelőre ez túl korai – halljuk a szakembertől. Februárban a hőmérő higanyszála rendszerint 7 fok alatt tartózkodik, ráadásul jó eséllyel szembesülhetünk csúszós, havas, latyakos, jeges útviszonyokkal is. Ilyen esetekben kiemelt jelentőséggel bírnak a téli gumik mélyebb csatornái, illetve az abroncs anyaga, amely a hideg aszfalton is megőrzi a lágyságát, illetve a tapadását. A nyári gumi minderre nem képes.

Megkérdeztük a szakértőt, milyen problémák jelentkezhetnek, ha valaki túl korán helyezi fel a nyári gumi szettet a gépkocsijára. A szakértő szerint egyszerűen hibát követ el, mivel a nyári gumik egyszerűen nem felelnek meg az alapvető közlekedésbiztonsági feltételeknek, ha az úttest fagyos, jeges, esetleg havas. Két probléma jelentkezik. Mindenekelőtt a nyári gumi összetételéből adódóan a hőmérséklet csökkenésével túl merevvé válik. A megkeményedett futófelület képtelen megfelelő tapadást biztosítani a gépkocsinak, így megnő a fékút és romlik a menetstabilitás is. A másik probléma a nem megfelelő bordázatból adódik; a nyári gumi vízkiszorítása gyengébb, hiszen a bordázata is kisebb csatornákat tartalmaz. Alapvetően a vizes aszfalton ez csak extrém körülmények között okoz gondot, de a szilárd csapadék már kifog a nyári gumin. E két jelenség figyelembevételével láthatjuk, hogy a nyári gumi egyáltalán nem alkalmas a februári közlekedésre.

Az autógumi csere ideje valószínűsíthetően valamikor a márciusi hónapban jön el. A hőmérséklet változása természetesen nem egyenletes, így a cserét követően is előfordulhat, hogy a hőmérséklet visszaesik néhány fokot. Érdemes tudni azonban, hogy a téli és a nyári gumi is tolerál néhány fokot; a nyári gumi sem kezd el vészesen csúszni 5-6 fokos hőmérsékleten és a téli gumi sem megy tönkre azonnal, ha a hőmérő higanyszála eléri a 10 fokot.

A szakértő reagált arra a felvetésre is, amit gyakran hallhatunk elégedetlenkedő autósoktól: vajon miért nem lehet egyfajta abroncsot használni, mint régen? A szakértő szerint lehet, de nem érdemes. Ezt a szerepet elsősorban a ma négy-évszakosként emlegetett gumik töltik be, amelyek a leginkább hasonlíthatók a régi abroncsokhoz. Nem lehet azt mondani, hogy ezeknek a gumiknak nincs létjogosultságuk a piacon, de az esetek többségében nem ajánlottak – fogalmaz a szakértő. Szerinte a négy-évszakos gumik a nyári és a téli viszonyok közepette sem teljesítenek tökéletesen, inkább félmegoldásoknak nevezhetők.

A legnagyobb problémát a valódi téli időjárás okozza számukra, amikor hóval, jéggel és hideg aszfalttal kell megbirkózniuk. E tekintetben a tapadásuk és a csapadék kiszorításuk sem kielégítő, ezért tulajdonképpen csak városi, kisebb sebességű közlekedésre ajánlottak. A nyári időszakban sem ideálisak, hiszen rendszerint nagyobb fogyasztást és nagyobb menetzajt generálnak.

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.