2010. 09. 08. - 14:40
Dadogás vagy élettani sajátosság?

A gyerekek két-három éves kora körül van egy olyan beszéd szakasz a mit a szaknyelvben „nem folyamatos beszédkorszak"-nak neveznek.
Ilyenkor a gyerek a dadogáshoz nagyon hasonlító tüneteket produkál, mely a szülőket általában megrémiszti. Megismétel egy-egy szót vagy szókapcsolatot: pl. Hol- hol- hol van a mackóm? Amikor a szülő ezeket a megakadásokat észreveszi, egyből arra gondola, hogy a gyermek dadog, holott ez még egyáltalán nem dadogás.
A gyerekek ebben az életkorban még nem rendelkeznek olyan szókinccsel, hogy minden helyzetben ki tudják fejezni magukat. Gondolataik szélsebesen száguldanak, miközben a szavak csak nehezen formálódnak pici ajkaikon. Gyakran előfordul, hogy mire kimondják a mondat elejét a végét már elfelejtik, ezért ismétlik meg az előző szavakat.
Míg a valódi dadogó gyerekek nem szívesen szólalnak meg, félnek a beszédtől, addig ezek a gyerekek önfeledten és boldogan pakolgatják egymás után a szavakat, kisebb nagyobb sikerrel. Sokszor ők maguk észre sem veszik a megakadást, amíg arra nem figyelmeztetik őket. Ekkor kezdődnek a gondok. Amikor ugyanis felhívják rá a gyerek figyelmét, ő is jobban odafigyel a hibákra amit a megfelelési kényszer miatt egyre inkább javítani szeretne. Egyre görcsösebben fog figyelni a beszédére és előbb-utóbb tényleg dadogóvá válik.
A folyamat elég hosszadalmas lehet, akár néhány hétig, sőt akár több hónapig is eltarthat, míg a gyerek elhagyja a szavak ismétlését. De ha a szülő türelmes és szinte észrevétlenül tereli a gyereket a helyes irányba, megakadályozható a valódi dadogás kialakulása.
-BT-