2025. 11. 02. - 09:00
Az agentikus mesterséges intelligencia “átveszi” az e-kereskedelmet
Az agentikus mesterséges intelligencia nemcsak segíti, hanem aktívan fejleszti is az online vásárlás világát. A digitális asszisztensek új generációja már most átveszi az irányítást.
Az e-kereskedelem új korszakba lépett. Az úgynevezett agentikus mesterséges intelligencia, azaz az önálló döntéshozatalra képes, emberi beavatkozás nélkül működő rendszerek, átalakítják a vásárlás minden mozzanatát. A Morgan Lewis által közölt friss elemzés szerint a vásárlók egyre gyakrabban bízzák meg saját mesterséges intelligencia-ügynökeiket azzal, hogy helyettük böngésszenek, válogassanak, sőt, rendeléseket is véglegesítsenek.
A vásárlás így nemcsak gyorsabb, hanem személyre szabottabb és stresszmentesebb is lett. Az agentikus rendszerek nem egyszerű chatbotok – ezek digitális „vásárló személyiségek”, amelyek megismerik az egyéni szokásokat, preferenciákat és proaktívan keresnek ajánlatokat. Az ilyen intelligens ügynökök képesek akár több ezer terméket elemezni másodpercek alatt, árakat és értékeléseket összevetni, majd döntést hozni a felhasználó nevében.
A Boston Consulting Group szerint ez a trend az „agentikus kereskedelem” kora, ahol a vásárlók és a vállalatok közötti kapcsolat egyre inkább a generatív mesterséges intelligencián keresztül zajlik.

Az e-kereskedelem új királya: az agentikus mesterséges intelligencia
A kereskedők sem maradnak tétlenek. A DHL e-kereskedelmi trend jelentése szerint a világ online áruházainak 53%-a már integrálta valamilyen formában a generatív mesterséges intelligenciát a működésébe. Az ajánlórendszerek, valós idejű készletfrissítések és virtuális próbafülkék mind olyan eszközök, amelyek a vásárlói élményt azonnal személyre szabják. A cél: a vásárló érezze, hogy az egész webshop csak érte dolgozik.
A generatív mesterséges intelligencia nemcsak kényelmesebbé, hanem hatékonyabbá is teszi az online kereskedelmet. Az agentikus rendszerek felismerik a készletgazdálkodási hibákat, előrejelzik a keresletet és még a logisztikai folyamatokat is optimalizálják. Az eredmény: gyorsabb szállítás, kevesebb visszaküldés és magasabb ügyfél-elégedettség.
Az agentikus mesterséges intelligencia tehát nem egyszerűen egy új technológia, ez az e-kereskedelem új idegrendszere. Egy láthatatlan, de folyamatosan tanuló és reagáló rendszer, amely a háttérben dolgozik, hogy a vásárlói élmény tökéletes legyen. A jövő webshopja nem pusztán digitális kirakat, hanem egy élő, gondolkodó ökoszisztéma, amely minden vásárlóhoz személyesen szól.

