2025. 10. 16. - 07:53
A mesterséges intelligencia már dönteni is képes a kkv-k helyett

A kiskereskedelem belépett abba a korszakba, ahol a mesterséges intelligencia már nem eszköz, hanem önálló szereplő: dönt, tanul és végrehajt.
A Consumer Goods magazin elemzése szerint a következő öt évben a kiskereskedelem szíve az előrejelzésekről az autonóm cselekvésre helyezi a hangsúlyt. Az agentikus mesterséges intelligencia rendszerek nemcsak figyelnek, hanem lépnek is, ők azok a digitális döntéshozók, akik a készletgazdálkodástól a marketing kampányokig mindent képesek valós időben optimalizálni. 2025 végére a mesterséges intelligencia a kiskereskedelemben már 40 milliárd dolláros piacot jelent globálisan és ez csak a kezdet.
Az agentikus mesterséges intelligencia egyik legnagyobb előnye, hogy képes érzékelni, tervezni, cselekedni és tanulni, ahogyan egy tapasztalt menedzser tenné, csak éppen gyorsabban és hibátlanul.
A Consumer Goods cikke kiemeli, hogy a Walmart, a PepsiCo és a Kraft Heinz már élesben teszteli az autonóm rendszereket, amelyek nemcsak jelentéseket írnak, hanem konkrét döntéseket is meghoznak. Ezek az ügynökök felismerik a polchiányokat, módosítják az árakat, sőt, akár újrarendezik a marketing költségvetést is, ha a kereslet épp megugrik egy adott termék körül.

A kiskereskedelem forradalma: eljött az agentikus korszak
A vásárlás folyamata is átalakul: az Amazon „Buy for Me” funkciója már ma képes önállóan terméket választani, fizetni és a vásárlást lebonyolítani. A kérdés többé nem az, hogy használunk-e mesterséges intelligenciát, hanem az, hogy kié lesz a vásárló, ha a döntést már nem ő, hanem egy algoritmus hozza.
A Salesforce kutatása szerint a kiskereskedők 76%-a tervezi, hogy 2026-ban növeli az autonóm ügynökökre fordított költségvetését. Aki kimarad, az szó szerint lemarad.
A jövő kiskereskedelme már nem a statisztikákról szól, hanem az azonnali, önálló döntéshozatalról. Az agentikus mesterséges intelligencia nem kiegészíti az embert, hanem kiterjeszti: figyeli a folyamatokat, optimalizálja az árakat, újrarendezi a logisztikát és közben tanul minden döntésből. A siker kulcsa most nem az, hogy hány ember dolgozik egy projekten, hanem hogy hány intelligens ügynök képes önállóan cselekedni benne.