2019. 07. 10. - 10:20
A mesterséges intelligencia-pilóta automatikusan száll le

Az önállóan működő MI-pilóta látja a kifutópályát és automatikusan teszi le a gépet egy új mesterséges intelligencia-fejlesztésnek köszönhetően.
Automatikus pilótát terveztek a kutatók. Az önállóan működő pilóta letette a repülőgépet képfelismerő mesterséges intelligencia használatával, amellyel beazonosítja a leszállópályát.
A nagyméretű repülőtereken a talajon levő rendszerek pozicionálják a leszállópályát, hogy vezessék az automatikus rendszereket. 2019 májusában azonban egy új mesterséges intelligencia-eszköz lerakott egy kis, utasokat szállító gépet az osztrák Diamond Aircraft repterén, s ehhez csupán a saját látását használta.
Szakértők szerint mindez potenciálisan javíthatja a repülés biztonságát.

Nőhet a repülés biztonsága a mesterséges intelligencia által
Az új rendszert a müncheni és braunschweigi műszaki egyetem kutatói fejlesztették ki. Feldolgozza a kifutópálya vizuális adatait, majd emberi segítség nélkül állítja be a repülőgép vezérlését.
S mivel képes érzékelni mind az infravörös fényt, mind a normál látható spektrumot, kezelni tudja az olyan időjárási viszonyokat, mint a köd – amely jelentősen megnehezítheti egy ember pilóta számára a leszállást.
A technológia másik nagy előnye, hogy a technológia nem támaszkodik a meglévő műszeres leszállási rendszer (ILS) által biztosított rádiójelekre. A kisebb repülőterek gyakran nem tudják megfizetni e felszerelés költségeit, s ez interferenciát okozhat.
Az innováció hamarosan része lehet a leszálló rendszerek portfóliójának, a repülés biztonságának elősegítése végett – mondta el dr. David Leslie az Alan Turing Intézettől.
Battista Biggio a Cagliari Egyetemtől ugyanakkor jelezte: véleménye szerint megvan annak a lehetősége, hogy valaki megpróbálja szabotálni az MI-t, mégpedig a földre helyezett jelölések megváltoztatásával – ilyen esetben a mesterséges intelligencia pilóta azt gondolhatja, hogy van pálya ott, ahol valójában nincs.
Dr. Leslie szerint azonban a kockázat igencsak minimális.
„Az automatizáció nem jelenti feltétlenül azt, hogy a pilóta kevesebb kontrollt gyakorol a repülés irányítása terén – azt jelenti, hogy a leszállást a technológia sokkal nagyobb mértékben képes támogatni” – fejtette ki.
Egy Boeing gép egyébként már végrehajtott 2019 elején teljesen önálló leszállást, de akkor nem szállított utasokat.
László Adrienn