2025. 04. 17. - 09:00
Baj lesz ebből? - Belső kamerák adatait használná a generatív MI betanításához a Waymo

A generatív MI betanításához a Waymo robottaxi a belső kamerák adatait használná fel – nagy azonban rá az esély, hogy az emberek így inkább lemondanak a lehetőségről.
Belső kamerák adatait alkalmazná a generatív mestreséges intelligencia betanításához a Waymo robottaxi.
A cég arra készül, hogy a robottaxikból származó adatokat felhasználja generatív mesterséges intelligencia-modellek betanítására - beleértve a belső kamerák videóit, amelyek a felhasználók személyazonosságához kapcsolódnak – olvasható az adatvédelmi szabályzat kiadatlan változatában, melyet Jane Manchun Wong kutató talált.
Mindez újabb kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, vajon az emberek autonóm járművekben tanúsított viselkedése mennyire hasznosítható a mesterséges intelligencia-képzés terén.
Megosztott adatok a generatív MI képzéséhez
A vázlat nyelvezetéből az is kiderül, hogy a Waymo megoszthatja a kocsikat igénybe vevők adatait a hirdetések személyre szabása érdekében. Ez nem újdonság – a cég már gyűjt személyes adatokat a szolgáltatások javítására és hirdetési célokra, a meglévő adatvédelmi szabályzatának megfelelően.
Ám ha a fenti funkció megjelenik, változás következik be: a felhasználóknak lehetőségük lesz „leiratkozni” személyes adataik eladásáról, megosztásáról vagy mesterséges intelligencia-képzéshez történő használatáról. Olvasd el: Önálló utakra indul a Waymo robottaxi Los Angelesben

Belső kamerák adatait használná a generatív MI betanításához a Waymo
„A még fejlesztés alatt álló funkció nem vezet be semmilyen változást a Waymo adatvédelmi szabályzatában, inkább lehetőséget kínál a felhasználóknak, hogy leiratkozhassanak a gépi tanulás- képzési célú adatgyűjtésről” – mondta Julia Ilina, a Waymo szóvivője a TechCrunchnak.
A kiadatlan adatvédelmi oldal a következőket írja: „A Waymo megoszthat adatokat a funkcionalitásának javítása és elemzése, valamint a termékek, szolgáltatások, hirdetések és ajánlatok az Ön érdeklődési köréhez történő igazítása érdekében. Leiratkozhat adatainak harmadik felekkel való megosztásáról, kivéve, ha ez a szolgáltatás működéséhez szükséges.”
A kamerák bevonása borzolhatja fel a kedélyeket
Ez a nyelv szabvány a mai világban – a felháborodást keltő tényezőt a kamerák bevonása jelenti.
„Letilthatja a Waymo-t vagy leányvállalatait, hogy személyes adatait (beleértve a személyazonosságához kapcsolódó belső kameraadatokat is) felhasználják a generatív mesterséges intelligencia képzéséhez” – áll a kiadatlan oldalon.
Julia Ilina megjegyezte: a Waymo személyes adatokat használ fel a mesterséges intelligencia-modellek biztonsága érdekében történő képzésére, az autók tisztaságára, az elveszett tárgyak megtalálására, vészhelyzet esetén segítségnyújtásra, az autós szabályok betartásának ellenőrzésére, valamint általában a termékek és szolgáltatások fejlesztésére.
A Waymo által gyűjtött minden adattal kapcsolatban betartják a Waymo One adatvédelmi szabályzatát – hangsúlyozta Ilina.
„Ez az irányelv kifejezetten kimondja, hogy a Waymo nem osztja meg a termékeinken és szolgáltatásainkon keresztül gyűjtött személyes adatokat más Alphabet-cégekkel, hogy azok bármilyen más célra felhasználhassák, mint például a felhasználók hozzájárulásával, a Waymo-nak nyújtott szolgáltatásokkal kapcsolatban, vagy az Adatvédelmi szabályzat megosztási szakaszában leírt módon" - tette hozzá.
Az egyéb Alphabet-cégek között, amely dolgoznak a mesterséges intelligencia fejlesztésén, ott a Google és a DeepMind is.
Arra a kérdésre, vajon a Waymo figyelmezteti-e a felhasználókat a leiratkozás lehetőségére, amikor a funkció elérhető, vagy nekik azt az alkalmazáson keresztül kell keresniük, Ilina azt mondta: a vállalat még nem véglegesítette értesítési vagy telepítési terveit.
A Waymo egyébként mai napig az egyetlen autonóm járműgyártó cég, amely bevételt gyűjt a robottaxi túrákból az Egyesült Államokban.
Februártól kezdve a vállalat hetente több mint 200 ezer fizetett robottaxi utazást regisztrált Los Angelesben, San Franciscóban, Phoenixben és Austinban található kereskedelmi szolgáltatásain keresztül.
Ez több, mint a 2 évvel ezelőtti heti 10 ezer utazás – és újabb növekedés előhírnöke a Waymo számára, amely új piacokra terjeszkedne. A vállalat célja, hogy a következő két évben kereskedelmi szolgáltatást indítson Atlantában, Miamiban és Washingtonban.
E nyereség ellenére azonban a Waymo valószínűsíthetően továbbra is pénzveszteség az Alphabet számára - úgy tűnik, a vállalat ezért más bevételi forrásokat vizsgál, például a járműben történő reklámozást és az adatmegosztást a generatív mesterséges intelligencia modellekhez.
B.A.