2021. 06. 29. - 09:25

Virtuális valóság csillapítja hatékonyan az égési sérülések fájdalmát

Virtuális valóság csillapítja hatékonyan az égési sérülések fájdalmát

Égési sérültek kezelésében segíthet a mesterséges intelligencia és a virtuális valóság. Szakemberek szerint hatékony a fájdalomcsillapításban.

A virtuális valóságot immár nemcsak az élethű videójátékokban használják. A szakemberek szerint sokat segítenek az égési sérülések kezelésénél is, különösen, ha sérült gyermekeket kell ellátni – akiknél például az átöltöztetés is komoly gondot okoz.
 
Az Amerikai Égési Sérülések Szövetség becslései szerint csak az Egyesült Államokban körülbelül évi 250 ezer gyermeket érintenek az efféle balesetek.
 
A fájdalom, amely a sérüléssel jár, túlmutat magán a sérülésen. Komoly fájdalmat jelent az öltözködés is, melyet súlyosbíthat az a szorongás, a tudat, hogy ez nem lesz kellemes.
 
Bár az opioidok alkalmazása enyhíti az égési sérülésekkel kapcsolatos fájdalmat, súlyos mellékhatásaik lehetnek, ezért tanulmányok már jó ideje igyekeznek alternatív megoldásokat találni a fájdalomcsillapításra égési sérült pácienseknél – például arra, hogy másra figyeljenek. Zenére, játékra, hipnózisra vagy például virtuális valóságra (VR). Olvasd el: Kiterjesztett és virtuális valóság - Technológiai újítások az egészségügyben 2021-ben
 
Hatékony a fájdalomcsökkentésben a virtuális valóságon alapuló játék
Hatékony a fájdalomcsökkentésben a virtuális valóságon alapuló játék
 
A JAMA Network Open szaklapban közzétett egyik tanulmányban legutóbb dr. Henry Xiang orvos számolt be kutatócsoportjával az okostelefon-alapú VR-játékok használatáról, amelyek öltözködés közben segítséget jelentettek az égési sérüléssel küzdő, gyermekkorú betegeknél.
 
Dr. Xiang, az Országos Gyermekkórház gyermekgyógyászati és járványtani professzora, egyben a Gyermek Traumakutatási Központ igazgatója munkatársaival arról számolt be, hogy a randomizált klinikai vizsgálatnak tervezett kísérleti tanulmány során 90, 6 és 17 év közötti gyermeket osztottak három kezelési csoportba.
 
Az első az aktív VR, a második a passzív VR, a harmadik a szokásos ellátást kapó csoport lett (itt például játékokra, tablettára kell gondolni).
 
A betegek - akiknek többsége másodfokú égési sérüléssel küzdött - 2016 decembere és 2019 januárja között részesült járóbeteg-ellátásban a sérülések miatt.
 
A Virtuális folyami hajóút elnevezésű virtuális valóság-játékot kimondottan ehhez a tanulmányhoz tervezték. Két tényezőt vettek figyelembe a játék kialakításában. Az első az volt, hogy havas, hűvös környezet szerepeljen benne. A második tényező a kognitív feldolgozás volt, hogy ösztönözze az aktív részvételt.
 
A betegek okostelefon és fülhallgató segítségével játszották a játékot. Az öltöztetés során, amely 5-6 percet vesz igénybe, az aktív VR csoportba tartozó betegek valóban aktívan részt vettek a játékban. Fontos volt, hogy a játék közben mozdulatlanok maradjanak, de a páciensek meg is döntötték a fejüket, hogy egy célt elérhessenek. A passzív VR-csoportba tartozók csak figyelték a játékot. Olvasd el: Virtuális valóság-terápia segít túllenni a fóbián
 
Gondozóikkal együtt a betegek a tanulmány végén beszámoltak fájdalomérzékelésükről és a játékban szerzett szubjektív tapasztalatokról. A három kezelési csoport közül az aktív VR csoportba tartozó betegeknél volt a legalacsonyabb a pontszám az összes fájdalomértékelésen.
 
Az ápolók is úgy ítélték meg, hogy a játék ambuláns körülmények között igen hasznos.
 
A legtöbb páciens és gondozója pozitív tapasztalatokat osztott meg a játékról, szórakoztatónak, megnyerőnek és reálisnak nevezve azt.
 
Ráadásul, az okostelefonokat könnyű használni és a legtöbb család rendelkezik velük.
 
Tekintettel a VR játékok egyszerű használatára és a fájdalom csökkentésében bizonyított hatékonyságára, dr. Xiang úgy véli: a játék otthon is játszható, hogy enyhítse ezt a fájdalmat, amelyet öltözködés közben el kell viselniük az égési sérülést elszenvedetteknek.
 
 
L.A.

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.