2019. 04. 01. - 11:00

A kávénak már a gondolata is felébreszt?

A kávénak már a gondolata is felébreszt?

A jelek szerint a kávéval kapcsolatos jelzések hatására is éberebbek leszünk, vagyis nem kell feltétlenül innunk egy csésze feketét ehhez – állítja egy új tanulmány.

Úgy tűnik, elegendő a kávéval összefüggő jelzéseket látni, érzékelni ahhoz, hogy agyunk éberebbé váljon – áll egy új tanulmányban, melyet a szakemberek a Consciousness and Cognition szaklapban közöltek. Véleményük szerint még meginni sem kell egy kávét ahhoz, hogy rövidebb idő alatt reagáljunk valamire és pontosabban, összeszedettebben gondolkodjunk.
 
Ha nehezen koncentrálunk, érdemes tehát olyasmit nézni, ami a kávéra emlékeztet bennünket – képet akár – s már ettől éberebbek és figyelmesebbek lehetünk.
 
„A kávé egyike a legnépszerűbb italoknak – fizikai hatását mindenki ismeri” – mondta el Sam Maglio, a kanadai Torontói Egyetem professzorasszisztense. Hozzátette: azt azonban kevesebben tudják, hogy milyen a pszichológiai hatása. Még akkor is hat ránk, ha csak kávéval kapcsolatos dolgokra gondolunk.
 
A kávénak már a gondolata is felébreszt
A kávénak már a gondolata is felébreszt
 
A tanulmány a „priming” (előrejelzés) effektus hatását vizsgálta, mely arra enged következtetni, hogy még a finom utalások is befolyásolják gondolatainkat és viselkedésünket.
 
Az embereknek gyakran fordul meg a fejükben a kávé, anélkül hogy innának, s ilyenkor tudattalanul éberebbé válnak.
 
A kutatócsapat nyugati és keleti emberek egy-egy csoportját használta, hogy kiderítse, van-e kapcsolat a kávé és az éberség között, ha csupán kávéval kapcsolatos dolgokkal találkoznak a résztvevők. Emelkedik-e az éberségük csupán ennek hatására is, annyira, mintha valóban elfogyasztották volna a kis feketét.
 
Megállapították, hogy a kávézással kapcsolatos jelzéseknek kitett résztvevők gyorsabban felfogták a feladatokat és konkrétabban tudtak gondolkodni.
 
„Azok az emberek, akik pszichológiai izgalmat tapasztalnak – ebben az esetben csak kávéval kapcsolatos képek, dolgok miatt – a világot specifikusabban, részletesebben látják – mondta el Maglio. - Számos módja van annak, hogyan dolgozzák fel az emberek az információkat és hoznak döntéseket és információkat.”
 
A tanulmány egyébként rámutatott, hogy a kávé és éberség, izgatottság közötti összefüggés nem olyan erős a kevésbé kávé-központú kultúrákban, mint azokban, amelyek gyakrabban fogyasztják a közkedvelt koffeines italt.
 
A kutatás közelebb viheti a szakembereket a fogyasztók viselkedésének megértéséhez, s ez akár a kávéüzletek elhelyezésére is hatással lehet.
 
László Adrienn

 

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.
hungarospa_logo_kicsi
gyulai_vafurdo

profight_banner.