2019. 07. 31. - 09:50

A légitaxi 20 éven belül mindennapos látvány lehet

A légitaxi 20 éven belül mindennapos látvány lehet

Akár már tíz esztendőn belül olyan szintet léphet a technológia, hogy a légitaxi nemcsak elindulhat, de mindennapos szállítóeszközzé válhat. A Deloitte a sofőr nélküli eVTOL-okról készített tanulmányt.

A pilóta nélkül repülő légitaxi éveken belül valósággá válhat. A ma még futurisztikusnak tűnő elképzelés 20 éven belül mindennapos látvány lehet a technológiai fejlődésnek köszönhetően.
 
A helyből leszálló és felszálló légi járműveket eVTOL-nak hívják, mely a hybrid-electric vertical takeoff and landing angol elnevezés rövidítése. Elektromos vagy hibrid-elektromos meghajtású jármű, amely képes függőlegesen egy helyből a levegőbe emelkedni és leszállni.
 
Mint ilyen, az eVTOL rövid időn belül teljesen átalakíthatja az áru fuvarozást és a személyszállítást – állapította meg a Deloitte tanulmánya.
 
Légitaxi prototípus a műhelyben
Légitaxi prototípus a műhelyben
 
Nemcsak halkabb, mint egy hagyományos helikopter, de gyorsabban halad és a fenntartása is olcsóbb áru- és emberszállításhoz.
 
Ahhoz azonban, hogy akadálymentesen működhessenek, még komoly helymeghatározó és fejlett érzékelési rendszerek szükségesek, s fontos a balesetvédelem is – emeli ki a Deloitte, hozzátéve, hogy az energiagazdálkodás is elsődleges.
 
Az eVTOL-ok működtetéséhez természetesen infrastruktúra kiépítése is szükséges. Kommunikációs- és irányítási hálózat kell, ahogyan egy egységes operációs rendszer létrehozására is fontos.
 
A Deloitte hangsúlyozza, hogy a járműfejlesztés mellett szükség lesz a légitaxi közlekedési szabályozására, annak kereteit meg kell határozni.
 
Kiemelkedő fontosságú annak biztosítása, hogy biztonságos legyen a légtér működtetése, hiszen ha a légitaxik elindulnak, megnő a forgalom a levegőben. Szükséges tehát egy hatékony forgalomirányítási rendszer.
 
A kommunikációs rendszernek megbízhatónak, kiszámíthatónak, biztonságosnak kell lennie, a navigációs rendszer és folyamatos felügyelet szükségeltetik majd.
 
A várakozások szerint az áru- és a személyek szállításában is meglehetősen sok eVTOL közlekedhet majd a levegőben, a légteret tehát hatékonyan kell megosztani és kezelni. Azt, hogy a sofőr nélküli légi járművek milyen alkalmassági tanúsítvánnyal repülhetnek és milyen követelményeknek kell megfelelniük, a hatóságok döntik majd el.
 
A Deloitte szerint egyébként az elektromos önjáró autók után a légiiparban is komoly változásokra lehet számítani, s mindehhez 20 évre sem lesz szükség.
 
László Adrienn

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.