2022. 03. 04. - 08:23

Mesterséges intelligencia áll a hatékonyabb forgalomirányítás szolgálatába

Mesterséges intelligencia áll a hatékonyabb forgalomirányítás szolgálatába
A lámpaciklusok optimalizálásával teszi hatékonyabbá a forgalomirányítást, egyben csökkenti a közlekedési dugókat az a mesterséges intelligencia alapú eszköz, amin német kutatók dolgoznak.

A legtöbb lámpás kereszteződéssel az a fő probléma, hogy nem veszik figyelembe az aktuális forgalmi helyzetet. Ennek következményeivel valószínűleg mindenki találkozott már, aki autóval jár: hosszú másodpercekig vagy akár percekig fölöslegesen kell állni egy piros lámpánál, úgy, hogy egyébként nincs vagy minimális a keresztforgalom.

Ez még frusztrálóbbá válik, ha a városban ez az egyik olyan közlekedési lámpa, amely valamilyen oknál fogva nagyon sokáig piros marad. Ez azért van, mert a legtöbb közlekedési lámpát úgy programozzák, hogy előre meghatározott szabályok és/vagy az úttestbe épített indukciós hurokszenzorok alapján váltson színt.

A kutatók azonban dolgoznak azon, hogy a közlekedési lámpákat mesterséges intelligenciával vértezzék fel, annak érdekében, hogy a forgalom zökkenőmentesebben és hatékonyabban folyjon.

Kevesebb dugó és gyorsabb áthaladás a kereszteződésekben - ezt hozhatja el a mesterséges intelligencia
Kevesebb dugó és gyorsabb áthaladás a kereszteződésekben - ezt hozhatja el a mesterséges intelligencia

A tanulmány a németországi K14LSA projekt része, melyet a német Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúraügyi Minisztérium finanszíroz, és amelyet számos partnerszervezet támogat.

Az egyik ilyen partner, a Fraunhofer Optronikai, Rendszertechnológiai és Képhasznosítási Intézet nagyfelbontású kamerákat és radarérzékelőket telepített egy nagy forgalmú, lámpákkal szabályozott kereszteződésbe Lemgo városában. A kamerák rögzíteni tudták a lámpaváltásra várakozó járművek számát, az egyes járművek várakozási idejét és a járművek átlagos sebességét a kereszteződésben.

A kamerák által gyűjtött adatokat ezután egy gépi tanuláson alapuló számítógépes algoritmus betanításához használták, amely virtuálisan kísérletezett más, valós idejű forgalmi viszonyokhoz alkalmazkodó lámpaváltási mintákkal. Az algoritmus így dolgozta ki a legjobb mintákat a várakozási idő minimalizálására.

A szimulációk szerint a legjobb mesterséges intelligencia-alapú minták potenciálisan 10-15 százalékkal javíthatják a forgalomáramlást. A kutatók szerint azonban a számítógép által generált szimulációk nem biztos, hogy pontosan tükrözik a valós körülményeket, ezért a következő hónapok lépései között szerepel, hogy az algoritmust valódi közlekedési lámpákon is alkalmazzák.

V.V.

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.