2023. 10. 23. - 09:00

Mesterséges intelligencia - Megjelent Helsinkiben az első önjáró vízitaxi

Mesterséges intelligencia - Megjelent Helsinkiben az első önjáró vízitaxi

Forradalmasíthatja a sziget-elérés fenntarthatóságát az autonóm vízitaxi, amelyet a finnországi először Helsinkiben bocsátottak vízre.

Megjelent az első önjáró vízitaxi – a járművet a finn fővárosban próbálták ki.
 
Az autonóm elektromos vízi szállítás megoldást jelenthet a helyi szigetvilág megközelíthetőségének javítására, s nem mellesleg a szén-dioxid-semlegesség elérésére és a kapitányhiány kezelésére.
 
A jelenlegi jogszabályok azonban gátat szabnak a távirányítású hajók működésének.
 
Az évek során gyors innovációs kísérleteivel felgyorsította a különféle üzleti ötleteket a Forum Virium Helsinki - Helsinki város innovációs ügynöksége.
 
Az intelligens mobilitás sikeres innovációi közé tartoznak az olyan autonóm közlekedési megoldások, mint a robotbuszok, az elsősegély-ellátást szállító drónok vagy az utcákat seprő robotgépek. Olvasd el: Helsinki utcáit csendes, autonóm utcaseprő járja
 
Mesterséges intelligencia - Megjelent Helsinkiben az első önjáró vízitaxi
Mesterséges intelligencia - Megjelent Helsinkiben az első önjáró vízitaxi
 
Mint azt a Callboats cég vízitaxi kísérletei bizonyítják, az autonóm vízi szállítás műszakilag megvalósítható: elektromos vízitaxijuk mobilalkalmazáson keresztül rendelhető meg, hasonlóan ahhoz, ahogy az Uber és a Bolt autószolgáltatást biztosít.
 
A Callboats a világ első kereskedelmi szolgáltatója, amely önálló vízitaxi-utakat kínál. A jelenlegi szabályozás miatt azonban önálló működésük még nem megengedett, legalább egy személyzeti tagnak jelen kell lennie a fedélzeten.
 
A Callboats alkalmazás lehetővé teszi, hogy az utasok fuvart vegyenek igénybe, például megoldjanak egy baráti kirándulást egyik közeli szigetre, vagy természetjárást gyermekekkel Helsinki belvárosából a távoli szigetekre, anélkül, hogy egyéb közlekedési lehetőséget használniuk kellene.
 
Helsinki városa tavaly nyáron a Callboats társaságot választotta első menetrend szerinti járatának Kelet-Helsinki Kotiluoto, Northern Villaluoto és Malkasaari szigetére. Egy kapitánnyal történő utazás ára azonban meghaladhatja az 50 eurót – ráadásul kapitányokból jelentős hiány van. Olvasd el: Megérkezett az új generációs seprőrobot
 
„A szigetországba szállítás költségeinek 60-70 százalékát a kapitányok fizetése teszi ki. Az autonómiával azonban egy kapitány öt vízitaxit is üzemeltetni tudna, ami a rövid szezonok alatt jövedelmezőbb haszonkulcsot és alacsonyabb fogyasztói árakat eredményezhet" mondta el Peter Ostberg, a társaság vezérigazgatója.
 
Helsinki célja, hogy javítsa szigetcsoportja elérhetőségét, emellett előmozdítsa a károsanyag-kibocsátásmentes tengeri közlekedést a város tengeri stratégiájának részeként.
 
A Forum Virium Helsinki 2020 óta vesz részt az autonóm vízitaxik gyakorlati tesztelésében. Vezető szakétőjük, Pekka Koponen szerint az autonóm vízitaxi rendszer fontos újítás, amely jelentősen javíthatja a szigetország elérésének lehetőségét.
 
„Az autonóm vízi taxik agilisabbak, környezetbarátabbak és sokkal költséghatékonyabbak lennének a kis szigetekre való utazáshoz, mint a kompjáratok” - mondta Koponen.
 
„Helsinki szénsemlegességi céljainak elérése érdekében a vízi tömegközlekedésben változtatni kell a flotta meghajtásán. Az autonóm hajókra való átállás csökkentené a költségeket és lehetővé tenné az új hajókba való beruházást. A helsinki vízibuszok jelenleg 50-60 évesek, így a flottacsere a közeljövőben várható” – tette hozzá a szakértő.
 
Az autonóm vízitaxik különféle biztonsági rendszerekkel vannak felszerelve, köztük érzékelőkkel, kamerákkal és mesterséges intelligenciával, amelyek együttesen átfogóbb képet adnak, mint az emberi szem.
 
A Callboats autonóm vízitaxi alumínium átjárója biztonságosabban kapcsolódik a mólóhoz, ami a hagyományos kötélkikötéshez képest csökkenti a balesetek kockázatát. Olvasd el: Mesterséges intelligencia - Önjáró hajók figyelhetik a menekülteket
 
 
Finnország 2018-ban hajtotta végre első önálló víziközlekedési tesztjét: az állami tulajdonú Finferries sikeresen bonyolította le a világ első autonóm kompútját Parainenből Nauvoba.
 
A Turkui Egyetem nem kereskedelmi célú autonóm robotcsónakja önnavigációját pedig a tervek szerint 2024 nyarán tesztelik majd.
 
Peter Ostberg megjegyezte, hogy az autonóm vízi taxik a turisták számára is növelhetik Helsinki szigetvilágának vonzerejét.
 
 
L.A.

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.