2022. 02. 16. - 09:40

Mesterséges intelligencia - Szívesebben beszélnek női robotokkal az emberek

Mesterséges intelligencia - Szívesebben beszélnek női robotokkal az emberek

Kényelmesebben érzik magukat az emberek, ha női robottal társalognak, mint ha férfival – állapította meg Soobin Seo, a Washingtoni Állami Egyetem kutatója új tanulmányában.

Szívesebben beszélgetnek női, mint férfi robottal az emberek – erre a következtetésre jutott Soobin Seo, Washingtoni Állami Egyetem kutatója tanulmánya során, melyben a vendégek viszonyulását vizsgálta a szállodai robotszemélyzethez.
 
A vizsgálat kereteében 170 embert kérdeztek meg, s az is kiderült: jobban kedvelték a robotokat, ha azokat több emberi tulajdonság jellemezte. 
 
Az International Journal of Hospitality Management szaklapban megjelent tanulmány arra is kitér, hogy az emberek valahogy kényelmesebben érzik magukat, ha nők gondoskodnak róluk, a szolgálati szerepekkel kapcsolatos nemi sztereotípiák miatt. Olvasd el: Új szállodai robot segít a kiszolgálásban
 
Mesterséges intelligencia - Népszerűbbek a női robotok egy új tanulmány alapján
Mesterséges intelligencia - Népszerűbbek a női robotok egy új tanulmány alapján
 
A szállodaipar már a koronavírus-járvány előtt is küzdött a nagy fluktuációval – dolgozók jöttek-mentek. Egyes hotelek ezért a robotok és az automatizálás felé fordultak, a mosogatástól és a szobatakarítástól kezdve az ügyfélszolgálaton történő használatig, például a vendégek fogadásáig és a poggyászszállításig – jegyezte meg Seo.
 
Példákkal szolgált a Las Vegas-i Mandarin Oriental Hotelben található Pepper női humanoid robot, vagy a teljesen automatizált, kínai FlyZoo szállodalánc, ahol a vendégek csak robotokkal és mesterséges intelligencia funkciókkal lépnek kapcsolatba.
 
A tanulmány során négy forgatókönyv zajlott le, mindegyikben másmilyen robottal kerültek interakcióba az emberek, akiket ezután arra kértek, rangsorolják, mikor érezték magukat a legjobban. Olvasd el: Robotok szolgálhatnak fel éttermekben és kórházakban
 
Azok, akik női robottal kommunikáltak, kellemesebbnek és kielégítőbbnek ítélték az élményt, mint akiket férfi robot szolgált ki. Még erősebb volt a kontraszt, amikor a robot jobban hasonlított az emberre.
 
Soobin Seo ugyanakkor megjegyezte: a vendéglátóipari dolgozók bármilyen nemű mesterséges intelligencia-robotokkal helyettesítése számos, további kutatást igénylő kérdést vet fel.
 
Például, ha egy robot elromlik vagy valamilyen módon meghibásodik, példának okáért elveszik a poggyász miatta vagy rosszul foglal helyet, az ügyfelek kérhetnek emberi alkalmazottat, hogy segítsen nekik.
 
A kutató azt is vizsgálja, hogyan befolyásolhatja az ügyfelek észlelését a mesterséges intelligencia-robotok személyisége - például azt, hogy extrovertáltak és beszédesek, vagy introvertáltak és csendesek.
 
Mindezek fontos szempontok az MI-robot-fejlesztők és a vendéglátóipari munkaadók számára, amikor a robotok szélesebb körű alkalmazásán gondolkodnak – jegyezte meg Seo.
 
„Elképzelhető, hogy a jövőben több robotot látunk majd az emberi alkalmazottak helyettesítésére a szállodákban és éttermekben, így megtapasztalhatjuk, hogy az ember-ember interakcióban tapasztalható pszichológiai kapcsolatok egy része a robot interakciókban is megvalósul” - mondta.
 
 
L.A.

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.

 

gyulai_vafurdo

profight_banner.