2025. 05. 08. - 08:20

Milyen nemű a robot? Sokat számít a döntéseinkben

Milyen nemű a robot? Sokat számít a döntéseinkben

A jelek szerint a szolgáltató robotok neme befolyásolhatja az emberek döntéseit – erre jutott egy új kutatás, melyet a vendéglátóipar számára végeztek.

Nagyon úgy tűnik, hogy a szolgáltató robotok neme hatással lehet az emberek döntéseire.  
 
A vendéglátóipar kihasználhatja ezen nemi jellemzőket az ügyfelek befolyásolására – mutatott rá a Penn State School of Hospitality Management egyik új kutatása.
 
A kutatók szerint például a férfiakra jellemző tulajdonságokkal rendelkező szolgáltató robotok meggyőzőbbek lehetnek, amikor olyan nőkkel lépnek interakcióba, akiknek kevésbé magabiztosak.
 
Aranyos robot-tulajdonságok
 
A csapat azt is megállapította, hogy az „aranyos” tulajdonságok a robotok tervezésében – például a nagy szemek és a megemelt arc – csökkenthetik a gépek ábrázolt nemének meggyőzőképességre gyakorolt ​​hatását, mivel a férfi és női ügyfelek hasonlóan reagáltak az efféle tulajdonságokkal rendelkező robotokra.
 
A kutatást Lavi Peng doktorjelölt; Anna Mattila, a Marriott szállásmenedzsment professzora, valamint Amit Sharma, Edward Friedman és Stuart Mann, a Penn State vendéglátómenedzsment professzorai vetették. Az eredmények a Journal of Hospitality and Tourism Management folyóiratban jelentek meg. Olvasd el: Már emberi módon öltöztetnek a gondozó robotok
 
Sokat számít az emberek döntéseinél, milyen nemű a robot
Sokat számít az emberek döntéseinél, milyen nemű a robot
 
„A robotokat meg lehet tervezni vagy programozni úgy, hogy emberszerű tulajdonságokkal rendelkezzenek, mint például nevek, hangok és testformák, amelyek a nemet ábrázolják” – mondta Anna Mattila, a Marriott hotel szállásmenedzsment professzora.
 
„A robot neme mellett a fogyasztó hatalomérzete – vagyis az, hogy az egyének hogyan érzékelik másokra vagy környezetükre gyakorolt ​​hatásukat – is befolyásolhatja, hogy egy kiszolgáló robot mennyire sikeres az ajánlások megtételében” – jegyezte meg.
 
A kutatók két tanulmányt folytattak le, hogy kiderítsék: hogyan befolyásolhatja a vásárlók döntéseit a kiszolgáló robotokban ábrázolt nem.
 
Az első tanulmányban 239 embert kérdeztek meg, akiket arra kértek, először értékeljék magabiztosságukat, mielőtt elképzelnék, hogy ellátogatnak egy új étterembe és kiszolgáló robottól kapnak menüajánlást egy reggeli burritóra.
 
A tanulmányban ábrázolt kiszolgáló robotok egyformák voltak, azzal a különbséggel, hogy a férfi nem ábrázolására szürke, míg a női nemre rózsaszín színeket használtak. Miután megkapták a menüajánlást, a résztvevők értékelték a robot meggyőzőképességét.
 
„Azt tapasztaltuk, hogy az alacsony magabiztosságú nők hajlamosabbak voltak elfogadni egy férfi robot ajánlásait. Az alacsony magabiztossággal bíró férfiak esetében a különbség kevésbé volt nyilvánvaló. Eredményeink alapján a magas önértékeléssel, nagy hatalommal rendelkező fogyasztók hajlamosak saját ítéletet hozni anélkül, hogy a társadalmi elvárásokra hagyatkoznának. Magabiztosabbak és a saját ítéletük alapján akarnak döntéseket hozni” – mondta Lavi Peng doktorjelölt.
 
Az éttermek ezen eredményeket felhasználhatják, amikor eldöntik, milyen típusú kiszolgáló robotokat alkalmaznak - például hogy „férfi” robotokat alkalmaznak új menüpontok ajánlására, mivel az eredmények arra utalnak, hogy a férfiakra jellemző tulajdonságokkal rendelkező gépek nagyobb hatással lehetnek a vásárlói döntésekre.
 
A szállodák ugyancsak felhasználhatják az eredményeket, amikor eldöntik, milyen nemi jellemzőket használjanak a robotokban – rávehetik ugyanis őket a szobájuk felminősítésére.
 
„Az upselling (azaz vásárlási érték növelés) és a felminősítés mind a meggyőzésről szól, tanulmányunk eredményei pedig arra utalnak, hogy a férfi jellemzőkkel rendelkező robotok hatékonyak lehetnek. Ha egy vállalkozás tudja, hogy a vásárlója nő, érdemes lehet egy olyan robotot használnia, amelynek más nemi jellemzői vannak, mint a férfi vásárlók esetében” – mondta Peng.
 
Vállalkozások és nemi sztereoptípiák a robotoknál
 
A kutatók második tanulmánya azt vizsgálta, hogyan tudják a vállalkozások enyhíteni a nemi sztereotípiákat a robotok tervezése során – vagy miként csökkenthetik a „férfi” robot befolyásának hatását azokra a vásárlókra, akiknek alacsony a magabiztosságuk.
 
Mivel az első tanulmány eredményei azt mutatták, hogy a robotokban ábrázolt nem elsősorban azokra a vásárlókra hat, akiknek alacsony az önértékelésük, a kutatók 156 egyetemi hallgatót toboroztak az Egyesült Államokban.
 
A korábbi kutatások kimutatták, hogy a diákok jellemzően alárendelt pozíciókat töltenek be, vagy azokra az oktatókra támaszkodnak, akiknek hatalmuk van az oktatási eredményeik felett, ami azt jelenti, hogy alacsony hatalmú demográfiai csoportot képviselnek – mutattak rá a szakemberek.
 
A második tanulmány során a robotokban ábrázolt nemek megváltoztatására a kutatók egy iPad kijelzőt használtak, amely különböző nemi arcvonásokat mutatott, egy Bear Robotics Servi robot formájában, amelynek nincsenek tipikus emberi vonásai.
Ezek az arcvonások „aranyos” mintázatúak voltak, beleértve a kerek arcot és a nagy szemeket.
 
Miután bemutatták nekik és interakcióba léptek a robottal, a résztvevők egy számítógépes forgatókönyvet töltöttek ki, amelyben értékelték a robot avokádós pirítósra vonatkozó ajánlását.
 
Kiderült, hogy a férfi és a női vásárlók hasonlóan reagáltak a férfi és a női robotdizájnra.
 
„Azok a vállalkozások, amelyek enyhíteni szeretnék a nemi sztereotípiákat, fontolóra vehetik egy aranyos dizájn használatát robotjaikhoz” – jegyezte meg Lavi Peng.
 
 
B.A.

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.