Játékok, amelyek segítenek a mesterséges intelligenciának okosabbá válni
Sakk
A mesterséges intelligencia tesztelésének első jelentős mérföldköve 1996-ban volt, amikor az IBM szuperszámítógépe, a Deep Blue legyőzte a világ uralkodó sakknagymesterét, Garri Kaszparovot egy Philadelphiában milliók által figyelemmel kísért versenyen. Azóta a kifinomultabb mesterséges intelligencia-algoritmusokat úgy programozták, hogy másodpercenként több ezer lépés feldolgozására legyenek képesek, így újra és újra könnyedén legyőzik a világ legnagyobb sakknagymestereit.
Go
A mesterséges intelligencia sakk feletti diadalát követő években a szakértők a klasszikus stratégiai társasjátékra, a Go-ra összpontosítottak, mint a következő mérföldkőre. A játék természete miatt - amely hihetetlenül összetett és a győzelemhez nagyon hosszú távú, holisztikus stratégiára van szükség -, kevesen gondolták, hogy a mesterséges intelligencia akár csak a közelébe is kerülhet annak, hogy legyőzze a világ legjobb Go játékosait.
Mindez azonban 2016-ban megváltozott, amikor a Google DeepMind mesterséges intelligenciája négy az egy ellenében legyőzte a dél-koreai Go-bajnok Lee Se-dolt. Néhány évvel később Se-dol bedobta a törülközőt és teljesen kiszállt a Go-ból, azt nyilatkozva, hogy nem is érdemes próbálkozni egy olyan világban, ahol a mesterséges intelligencia minden lépésedet meg tudja jósolni.
A mesterséges intelligencia az embernél is jobb Go-játékossá vált
Blackjack
Kevesen gondolnak a blackjackre úgy, mint olyan játékra, amelynek sok haszna van a mesterséges intelligencia fejlesztésében. Hiszen minden egyes lépés nagyrészt a tiszta szerencsén múlik és a játékos csak marginális döntéseket tud hozni a következő lépésről a kapott lap alapján.
A Towards Data Science útmutatója azonban bemutatja, hogy a blackjack egyre hasznosabbá vált az úgynevezett neurális hálózatok képzéséhez. Ezek csökkenthetik a kaszinók előnyét azáltal, hogy a mesterséges intelligencia mindig az optimális lépést teszi meg az aktuális lapok alapján. Ezáltal az MI következetesen képes volt legyőzni a kaszinókat blackjackben, bár a sikerességi aránya közel sem olyan magas, mint az olyan tisztán stratégiai játékok esetében, mint a sakk vagy a Go.
Backgammon
A backgammon az egyik legrégebbi, több száz éves múltra visszatekintő, ma is használatos társasjáték, amely ma is számos ország nemzeti játéka, többek között Egyiptomé, Görögországé, Libanoné és Izraelé. A játék kulcsszerepet játszott a történelem egyik legfontosabb mesterséges intelligencia fejlesztésében is.
Még 1992-ben Gerald Tesauro, az IBM munkatársa kifejlesztette saját backgammon-algoritmusát TD-Gammon néven.
Az algoritmus egy akkor még nem használt tanulási mechanizmust, a Temporális Különbség (TD) nevű módszert tartalmazta, amelyet ma már világszerte széles körben alkalmaznak mesterséges intelligencia alkalmazásokban. A mélytanulásnak ezt a formáját használva az algoritmus olyan backgammonlépések sorozatát fejlesztette ki, amelyeket a történelem során soha nem jegyeztek fel, vagyis lényegében képes volt a saját tudását feltalálni.
V.V.