2020. 06. 03. - 09:45

Mesterséges intelligencia - A férfi, akinek először lépett a helyébe a gép

Mesterséges intelligencia - A férfi, akinek először lépett a helyébe a gép

Nem az első alkalom volt, hogy nem működött a beléptetőkártyája – ám kiderült, már egyáltalán nem használhatja. A dolgozót kirúgta egy gép. 

A napokban érkezett a hír, hogy a Microsoft több tucat újságíróját küldte el, mert munkájukat mesterséges intelligenciával váltja ki.
 
Nem ők voltak azonban az elsők, akiket ilyen módon cseréltek le. Több mint másfél éve, 2018 júliusában a Los Angeles-i Ibrahim Diallo azzal szembesült, hogy beléptetőkártyája a munkahelyén nem működik. Azt hitte, cseréltetni kell, mint már annyiszor.
 
A helyzet azonban ennél sokkal drámaibb volt: azért nem engedték be, mert közben egy gép kirúgta őt. Az elbocsátás "ötlete" nem a menedzserétől, hanem a géptől származott, sőt, a menedzser magyarázatot sem tudott adni a szituációra.
 
Gép küldte el munkahelyéről az amerikai férfit
Gép küldte el munkahelyéről az amerikai férfit
 
Diallo történetét egy blogbejegyzésben mesélte el, abban bízva, hogy felhívhatja a cégek figyelmét, túlságosan nem szabad az automatizációra támaszkodni, jobb, ha ember és gép együttműködik. A bejegyzését számos lap közölte.
 
„Az automatizálás jó eszköz lehet egy vállalat számára, ám meg kell találni a módot arra, hogy az átvehessék az irányítást, ha a gép hibát követ el” - írja.
 
Amikor Ibrahim Diallo-nak sikerült belépnie a munkahelyére a biztonságiak segítségével, menedzserétől kért magyarázatot, aki ekkor szembesült azzal, hogy a férfit a rendszer már kijelentkeztette a cégtől. Neve mellett az „inaktív” szó szerepelt. Menedzsere utánanézett, s kiderült, hogy szerződését felbontották. Olvass az önjáró kamionokról!
 
Diallo bejegyzésében leírta, hogy menedzsere is értetlenül állt a helyzet előtt, különösen, mikor e-mailt kaptak arról, hogy a férfit ki kell kísérni az épületből. Főnöke tehetetlenül állt és nézte, ahogy összecsomagol.
 
Három hétbe telt, mire menedzsere kiderítette, miért küldték el Diallo-t. Cége változásokon ment keresztül, mind a használt rendszerek, mind pedig az alkalmazottak szempontjából.
 
Eredeti vezetőjét nemrég elbocsátották, hazaküldték a cégben töltött fennmaradó időre, s ő ebben az időszakban nem újította meg Diallo szerződését az új rendszerben. Ekkor vették át a munkát a gépek, amelyek a férfit már ex-alkalmazottként kezelték.
 
„Az összes szükséges megrendelést automatikusan elküldték, az egyes megrendelések teljesítése pedig újabb megrendelést vált ki. Például, ha elküldik a beléptetőkártya letiltására vonatkozó utasítást, azt nem lehet újra engedélyezni” – fogalmazott Ibrahim Diallo.
 
A letiltást követően e-mailt küld a rendszer a közelmúltban elbocsátott alkalmazottakról, letiltják a beléptetőkártyáját, a Windows-elérhetőségét is, és így tovább – magyarázta a volt alkalmazott.
 
A gép által elbocsátott férfit később visszavették, ám tekintettel a lélektelen körülményekre, Diallo úr azóta másik munkahelyet keresett. Nézd meg a berlini mesterséges intelligencia-irodaházat!
 
2018-ban az ember és a gép közötti megfelelő együttműködés még hagyott némi kívánnivalót maga után.
 
A mesterséges intelligencia-szakértő Dave Coplin arra hívta fel a figyelmet, hogy a fenti történt jó példa arra: nem jó hozzáállás a csak emberek vagy csak gépek alkalmazása, mert az ember és a gép a legjobb megoldás a hatékony munkavégzésre.
 
 
László Adrienn

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, add meg adataidat a hírlevélre történő feliratkozáshoz! A megadott adatokat bizalmasan kezeljük, azokat harmadik félnek át nem adjuk.
hungarospa_logo_kicsi
gyulai_vafurdo

profight_banner.